Zo verbeter jij jouw prijsstrategie als groothandel

Een betere prijsstrategie, welke organisatie wil dat niet? Zo kun jij veel veranderen aan jouw marketingmix en je gaan focussen op elk punt van de vier P’s (product, prijs, plaats en promotie) maar uiteindelijk draait het toch met name om de juiste prijs. Hoe jij de juiste prijs bepaalt en ervoor zorgt dat jouw prijsstrategie verbetert? Met Dynamische prijzen speel jij in op de toekomst en optimaliseer jij jouw prijsstrategie.

Dynamische prijzen

Maar wat zijn nu dynamische prijzen en hoe zorg je er als groothandel voor dat jouw prijzen dynamisch worden? Ten eerste de betekenis: bij dynamische prijzen passen bedrijven en winkels hun prijzen continu aan om enerzijds de marge en anderzijds de kans op verkoop te optimaliseren. Winkels gaan bij deze prijsstrategie op zoek naar de prijs die de consument op een specifiek moment bereid is te betalen. Dit wordt gedaan aan de hand van vele factoren zoals historische data, concurrenten, het weer etc. Hoe jij dit als organisatie implementeert is simpel. De Artificial Intelligence oplossing Dynamic Pricing is hier namelijk voor ontwikkeld. Dynamic Pricing is een wiskundige formule, waarbij een bepaalde prijs wordt berekend op basis van verschillende input variabelen. Zo kunnen aan de wiskundige formule ook variabelen worden toegevoegd zoals: seizoen, klantprofielen, concurrenten en voorraad. Hierdoor wordt de prijs van de producten ook aangepast naar de grote van de vraag.

Artificial Intelligence

Voor veel groothandels en B2B organisaties is Artificial Intelligence nog een vaag begrip, wat vooral iets voor de toekomst is. Toch is Artificial Intelligence steeds belangrijker voor zowel B2B als B2C organisaties en is het een echte trend dat bedrijven op veel vlakken vooruit kan helpen. Zo wordt Artificial Intelligence in veel verschillende modellen en oplossingen gebruikt om dus bijvoorbeeld de juiste en beste prijs voor jouw producten te voorspellen. Veel bedrijven denken dat zij nog niet toe zijn om Artificial Intelligence toe te passen in hun processen, maar toch is het begrip dynamische prijzen niet nieuw. Al jaren geleden én nu nog steeds maken bijvoorbeeld vliegmaatschappijen gebruik van dynamische prijzen en kunnen de prijzen van beschikbare vliegtuigstoelen flink verschillen per dag of zelfs per moment op de dag. Vroeger moesten sales medewerkers zelf de prijzen in de gaten houden en aanpassen, maar nu is hier dus een handige tool voor ontwikkeld. Dynamic Pricing automatiseert dit proces en houdt daarbij ook nog eens rekening met vele factoren die van belang kunnen zijn tijdens het bepalen van de juiste prijs.

Er zijn een hoop bedrijven die al succesvol gebruik maken van Dynamic Pricing. Zo staat e-commerce gigant Amazon bekend om hun gebruik van Dynamic Pricing en ook bijvoorbeeld vervoer service Uber maakt gebruik van dynamische prijzen. Zo is de prijs duurder op het moment dat het drukker is en hierdoor verdient het bedrijf dus meer voor dezelfde service. Maar ook voor groothandels wordt Dynamic Pricing dus steeds belangrijker. Dit komt met name omdat er in deze sector nog een hoop kan verbeteren op het gebied van digitalisering. In werkelijkheid worden prijzen in de huidige B2B-omgeving nog vaak uitgevoerd met Excel-sheets aan de hand van basisprijzen, standaard kortingslijsten, verschillende kwantumschalen en een groot aantal klantspecifieke prijzen. De dagen van onderhandelen over prijzen in een vastomlijnd ritme en deze prijzen blijven ongewijzigd tot de volgende onderhandelingen zijn afgelopen. Dit kan betekenen dat een aanzienlijk deel van de marge inactief is: als de koperprijs bijvoorbeeld stijgt, moet dat ook gelden voor de prijs van producten die koper bevatten. Als B2B-bedrijf betekent het niet tijdig aanpassen van prijzen dat er weinig of, in het ergste geval, geen marge over is. Dynamic Pricing houdt rekening met zulke ontwikkelingen en past de prijzen ook nog eens automatisch aan. Dit zal jouw organisatie dan ook twee ontzettend grote voordelen opleveren:

  • Bespaar tijd: dynamische prijzen automatiseren de berekening van miljoenen producten. Hierdoor worden een hoop werkzaamheden geautomatiseerd en dat zal tijd besparen.
  • Optimalisatie van inkomsten, omzet en/of voorraad: Dynamic Pricing houdt rekening met de speciale kenmerken van de B2B-markt en optimaliseert jouw inkomsten, omzet en verkoop volgens een vooraf gedefinieerde prijsstrategie.

Ben jij benieuwd of Dynamic pricing ook zinvol is voor jouw organisatie? Lees dan nu de brochure over Dynamic Pricing en kom er achter wat het gebruik van dynamische prijzen voor jouw organisatie kan betekenen.

 

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen