Zo beheer je content met Pimcore in een Magento webshop

Met het PIM-systeem én het e-commerce-platform maak je van jouw webshop een succes

Content wordt alleen maar belangrijker voor organisaties. Het is namelijk vaak de manier waarop klanten bij jou terechtkomen. Toch word jij hierin misschien beperkt door jouw e-commerce platform. Vaak zijn deze ontwikkeld om alleen als webshop gebruikt te worden. Maar jij kan jouw content nu ook heel makkelijk in jouw e-commerce omgeving, zoals een Magento webshop, beheren met een PIM-systeem zoals Pimcore. Hoe? Dat leggen wij jou uit aan de hand van een voorbeeld case van Pimcore.

In dit voorbeeld wordt voor een modewinkelketen een samenwerking aangegaan tussen Pimcore en Magento. Zo wilde het bedrijf een omnichannel in hun bedrijf implementeren. De modewinkelketen runden fysieke winkels en presenteerden producten online in een Magento-gebaseerde catalogus. Geleidelijk groeide de online aanwezigheid van de klant uit tot een stijlvolle mediarijke webwinkel, waar ze niet alleen in de webshop evenemententickets konden verkopen, maar ook blogberichten konden publiceren. De keuze voor het platform werd Magento, omdat het volledig voldeed aan hun e-commerce vereisten en zij geen noodzaak zagen om te migreren. Toch bleek het Magento platform na een tijd een aantal dingen te missen. Zoals:

  • Een handige editor
  • De optie om meerdere content types te publiceren

Wil jij alvast meer weten over Magento of Pimcore? Download dan één van onze whitepapers. In de whitepapers krijg jij meer uitleg over de systemen en kom je achter de vele voordelen van zowel Magento als Pimcore.

De oplossing was snel gevonden. Het bedrijf besloot om een tweede systeem in te schakelen. Magento zou de e-commerce-functies blijven uitvoeren (orderbeheer, marketingpromoties, uitchecken, betaling en meer) en een extern CMS zou de verantwoordelijkheid voor de content overnemen. Hiervoor werd voor Pimcore gekozen, omdat het niveau voor het content beheer bood.

Toen de twee systemen samen geïntegreerd waren bleek dit voor veel voordelen te zorgen. De voordelen zijn:

1. Handige editor (drag-and-drop optie)

De winkelketen vond de standaard WYSIWYG-editor van Magento onhandig om verder te gaan dan eenvoudige informatiepagina’s en zij wilde graag complexe pagina opmaken maken met banners, afbeeldingen, productlijsten en meer. Om dit ongemak te voorkomen biedt Pimcore een handige editor met een drag-and-drop functie. Deze functie gebruikt verschillende paginatypes en blokken genaamd editables (die banners, afbeeldingen, beschrijvingen, productlijsten, enz. bevatten) om een ​​pagina in te delen, zodat je makkelijk kan experimenteren met de lay-out en het uiterlijk van een pagina.

Tijdens het bewerken van de pagina’s werken content managers samen met andere afdelingen om de productcatalogus te synchroniseren met Magento. Nu hoeven zij geen producten meer handmatig te uploaden voor marketingactiviteiten; in plaats daarvan slepen ze gemakkelijk de gewenste items tijdens het maken van promotiebanners of productlijsten. Je hoeft dus geen technische kennis te hebben om gebruik te maken van deze makkelijke functies.

2. Diverse content types

De klant wilde dat de webwinkel een community zou hebben voor mensen die gepassioneerd zijn over stijl en mode. Zo kunnen zij dan een blog maken over boeiende onderwerpen en ook moest er een gedeelte op de website komen voor het aankondigen van evenementen. Hier had Pimcore de juiste oplossing voor. Magento bevat beschikbare paginatypes zoals informatieve pagina’s (startpagina, over ons, klantenservice) en catalogus pagina’s (categorieën, producten). Met Magento kon de klant zijn publiek niet bereiken zoals hij wilde. Pimcore ondersteunt verschillende content types. Voor deze case werden dan ook een ‘Blog’ en een ‘Evenementen’ sectie aangemaakt in Pimcore. En hiermee was de klant tevreden. Ook kunnen er in de toekomst nog meerdere secties aangemaakt worden zonder al te veel moeite.

3. Gebruiksvriendelijke interface

Pimcore wordt geleverd met een gebruiksvriendelijke interface. Er zijn drie belangrijke elementen: Documenten, Assets en Data Objects, die in wezen de kern vormen van het content management systeem. Gebruikers maken webpagina’s in documenten, uploaden afbeeldingen naar assets en verzamelen gestructureerde gegevens (categorieën, producten, gebeurtenissen) in data objects. Na een korte inleidende training, was het marketingteam van de klant snel vertrouwd met het platform en nu kunnen zij eenvoudig content maken, overdragen, wijzigen, vervangen en verwijderen.

Uit deze case blijkt dus wel dat het veel voordelen heeft om een e-commerce platform zoals Magento en een PIM-systeem samen te laten werken en hierdoor jouw webshop te optimaliseren. Wil jij ook weten hoe jij jouw webshop samen laat werken met een PIM-systeem? Neem contact op met één van onze expert. Wil je alvast meer weten over Magento of Pimcore? Download dan één van onze whitepapers. Een overzicht van de whitepapers vind je hier.