Zo produceert elke organisatie content. Denk aan social media berichten, nieuwsbrieven en blogs. Doe jij dit als organisatie niet, dan loop jij achter de tijd aan. Maar ook voor de organisaties die wel meegaan met de tijd ontstaan er problemen. Zo is er vaak een data overload, zeker als jij ook nog eens in het bezit bent van een webshop. Hier is een Product Informatie Management (PIM) systeem de oplossing voor.
Een Product Informatie Management systeem is een softwarepakket gebaseerd op processen die de organisatie in staat stellen productdata centraal te beheren en te verrijken. Zodat deze data in ieder kanaal het juiste verhaal kan vertellen.
Dus of jij nu een leverancier, distributeur, producent of winkelier bent en jij je richt op B2C of B2B, iedereen heeft te maken met hoge productdata verwachtingen van zijn stakeholders. Het onderhouden en voldoen aan de kwaliteitsverwachtingen vraagt veel van organisaties: Meer producten en meer kanalen, hoe houd jij dat op gestructureerde wijze onder controle? De uitdaging is om productdata optimaal aan te bieden, die consistent is in ieder kanaal en op ieder touchpoint, om daarmee de hoogst mogelijke conversie te bereiken. Het is daarbij essentieel om de bronnen te centraliseren en afscheid te nemen van de traditionele Excel-sheets en andere decentrale noodoplossingen en hallo te zeggen tegen een nieuwe oplossing zoals een PIM-systeem.Simpeler gezegd: een PIM-systeem ‘reguleert’ alle informatie tussen de verschillende systemen die jij in jouw organisatie gebruikt zoals: ERP, boekhouding, POS, webshops en nog vele andere systemen.
Het belangrijkste voordeel van een PIM-systeem is:
Door alle informatie via een PIM-systeem te laten verlopen creëer jij een verbeterde kwaliteit van informatie, consistente communicatie naar jouw klanten toe en een eenduidige uitstraling via verkoopkanalen.
Dit levert een PIM-systeem jouw organisatie op: