Wat is Product Informatie Management?

En waarom jouw organisatie gebruik moet maken van PIM

De wereld is voor organisaties flink veranderd de laatste jaren. Zo hebben de klanten steeds meer te zeggen en moeten bedrijven er voor zorgen dat zij constant vernieuwend zijn. Content creëren is hier een groot onderdeel van. Zo produceert elke organisatie tegenwoordig: social media berichten, nieuwsbrieven en blogs. Doe jij dit als organisatie niet, dan loop jij achter de tijd aan. Maar ook voor de organisaties die wel meegaan met de tijd ontstaan er problemen. Zo is er vaak een data overload, zeker als jij ook nog eens in het bezit bent van een webshop. Hoe je dit op kunt lossen? Met een Product Informatie Management (PIM) systeem, maar wat is nu precies een PIM-systeem?

Een Product Informatie Management systeem is een softwarepakket gebaseerd op processen die de organisatie in staat stellen productdata centraal te beheren en te verrijken. Zodat deze data in ieder kanaal het juiste verhaal kan vertellen.

Download hier de whitepaper: Nooit meer foute productinformatie
Data is overal en veel organisaties hebben dan ook een data overload. Wat moet je nu doen met al deze data? En hoe gebruik je deze zo efficiënt mogelijk? Dat lees je in de whitepaper:

Dus of jij nu een leverancier, distributeur, producent of winkelier bent en jij je richt op B2C of B2B, iedereen heeft te maken met hoge productdata verwachtingen van zijn stakeholders. Het onderhouden en voldoen aan de kwaliteitsverwachtingen vraagt veel van organisaties: Meer producten en meer kanalen, hoe houd jij dat op gestructureerde wijze onder controle? De uitdaging is om productdata optimaal aan te bieden, die consistent is in ieder kanaal en op ieder touchpoint, om daarmee de hoogst mogelijke conversie te bereiken. Het is daarbij essentieel om de bronnen te centraliseren en afscheid te nemen van de traditionele Excel-sheets en andere decentrale noodoplossingen en hallo te zeggen tegen een nieuwe oplossing zoals een PIM-systeem.

Simpeler gezegd: een PIM-systeem ‘reguleert’ alle informatie tussen de verschillende systemen die jij in jouw organisatie gebruikt zoals: ERP, boekhouding, POS, webshops en nog vele andere systemen. Het belangrijkste voordeel van een PIM-systeem is:

  • De kwaliteit en consistentie van jouw data verhoogt.

Door alle informatie via een PIM-systeem te laten verlopen creëer jij een verbeterde kwaliteit van informatie, consistente communicatie naar jouw klanten toe en een eenduidige uitstraling via verkoopkanalen.

Nog meer voordelen van een PIM-systeem:

  • Geen dubbel beheer: Altijd actueel dankzij een slimme integratie waarmee jij alle product data in één bron verwerkt. Dubbel beheer is vanaf nu verleden tijd.
  • Verhoogde engagement: Maak de totale online experience nog specialer, houd jouw doelgroep betrokken en geef jouw online groei een boost.
  • Effectievere sales: Hanteer specifieke aanbiedingen en prijzen op maat, gebaseerd op rapportages over het gedrag van jouw bezoekers.
  • Inspirerende contentMaak jouw producten nog aantrekkelijker en verleid jouw doelgroep met inspirerende afbeeldingen en video’s.
  • Snelle time-to-market: Integreer elk type content voor elk kanaal en elk medium en bereik zo meer efficiëntie en effectiviteit.
  • Multichannel bereik: Wees op het juiste moment relevant voor jouw doelgroep, of zij zich nu instore, mobiel, in de webshop of op social media bevinden.

Wil jij meer weten over PIM en wat een PIM-systeem allemaal voor jouw organisatie kan betekenen? Download dan nu de whitepaper Nooit meer foute productinformatie.

WHITEPAPER – NOOIT MEER FOUTE PRODUCTINFORMATIE

Direct contact met een PIM specialist: