Wat is Product Informatie Management

En wat levert het jouw organisatie op?

Veel organisaties gebruiken tegenwoordig een Product Informatie Management systeem, maar wat is het en wat levert zo’n PIM-systeem jouw organisatie op? In één zin is een PIM-systeem gebaseerd op processen die productdata centraal laten beheren. Zo produceert elke organisatie content. Denk aan social media berichten, nieuwsbrieven en blogs. Doe jij dit als organisatie niet, dan loop jij achter de tijd aan. Maar ook voor de organisaties die wel meegaan met de tijd ontstaan er problemen. Zo is er vaak een data overload, zeker als jij ook nog eens in het bezit bent van een webshop. Hier is een Product Informatie Management (PIM) systeem de oplossing voor.

Een Product Informatie Management systeem is een softwarepakket gebaseerd op processen die de organisatie in staat stellen productdata centraal te beheren en te verrijken. Zodat deze data in ieder kanaal het juiste verhaal kan vertellen.

Dus of jij nu een leverancier, distributeur, producent of winkelier bent en jij je richt op B2C of B2B, iedereen heeft te maken met hoge productdata verwachtingen van zijn stakeholders. Het onderhouden en voldoen aan de kwaliteitsverwachtingen vraagt veel van organisaties: Meer producten en meer kanalen, hoe houd jij dat op gestructureerde wijze onder controle? De uitdaging is om productdata optimaal aan te bieden, die consistent is in ieder kanaal en op ieder touchpoint, om daarmee de hoogst mogelijke conversie te bereiken. Het is daarbij essentieel om de bronnen te centraliseren en afscheid te nemen van de traditionele Excel-sheets en andere decentrale noodoplossingen en hallo te zeggen tegen een nieuwe oplossing zoals een PIM-systeem.

Simpeler gezegd: een PIM-systeem ‘reguleert’ alle informatie tussen de verschillende systemen die jij in jouw organisatie gebruikt zoals: ERP, boekhouding, POS, webshops en nog vele andere systemen. Het belangrijkste voordeel van een PIM-systeem is:

  • De kwaliteit en consistentie van jouw data verhoogt.

Door alle informatie via een PIM-systeem te laten verlopen creëer jij een verbeterde kwaliteit van informatie, consistente communicatie naar jouw klanten toe en een eenduidige uitstraling via verkoopkanalen.

Dit levert een PIM-systeem jouw organisatie op:

  • Geen dubbel beheer: Altijd actueel dankzij een slimme integratie waarmee jij alle product data in één bron verwerkt. Dubbel beheer is vanaf nu verleden tijd.
  • Verhoogde engagement: Maak de totale online experience nog specialer, houd jouw doelgroep betrokken en geef jouw online groei een boost.
  • Effectievere sales: Hanteer specifieke aanbiedingen en prijzen op maat, gebaseerd op rapportages over het gedrag van jouw bezoekers.
  • Inspirerende contentMaak jouw producten nog aantrekkelijker en verleid jouw doelgroep met inspirerende afbeeldingen en video’s.
  • Snelle time-to-market: Integreer elk type content voor elk kanaal en elk medium en bereik zo meer efficiëntie en effectiviteit.
  • Multichannel bereik: Wees op het juiste moment relevant voor jouw doelgroep, of zij zich nu instore, mobiel, in de webshop of op social media bevinden.

Download hier de whitepaper: Nooit meer foute productinformatie en kom erachter wat een PIM-systeem jouw organisatie oplevert

Heb je last van een data overload of wordt de data op dit moment niet efficiënt ingezet in jouw organisatie? Lees dan in onze whitepaper hoe jij je data kan inzetten met een PIM-systeem, zodat jij alles uit jouw data haalt!