Beheer jouw product voorraad met deze 6 data-tips

Zo optimaliseer je jouw webshop data in een handomdraai

Steeds meer bedrijven krijgen met steeds meer data te maken, maar deze data kan heel snel gaan zorgen voor een data overload. Als jij bijvoorbeeld de eigenaar bent van een webshop heb jij heel veel productinformatie over het assortiment en de voorraad die jij beschikbaar hebt. Met deze 6 data-tips zorg jij ervoor dat jouw voorraad optimaal beheerd wordt en dat jouw voorraad data nooit meer onoverzichtelijk is.

Tip 1: Inkopen
Stap één begint bij het inkopen van jouw producten. Ga goed na wat wel verkocht wordt en wat niet. Dit kan jij natuurlijk zelf uitzoeken aan de hand van analytics en verkoopcijfers, maar hiervoor kan je ook Artificial Intelligence gebruiken. Zo is er een AI-model ontwikkeld genaamd de Demand Forecaster en hiermee is de vraag naar producten of diensten van klanten te voorspellen. Hoe dit werkt? Dat lees je hier. Wil je meer weten over Artificial Intelligence lees dan de blog: “Wat is Artificial Intelligence?”

Wanneer jij jouw aankopen zo voordelig mogelijk doet zorgt dit voor een kleinere voorraad met alleen producten die daadwerkelijk verkocht worden. Zo is het ook slim om seizoengebonden na te denken. Zo heb je in de winter bijvoorbeeld geen zomerartikelen op voorraad of minimaal en andersom. Wanneer jij een kleinere voorraad hebt is jouw overzicht duidelijker en kan jij de focus meer leggen op producten die de klant ook echt koopt.

Download hier de whitepaper: Organiseer jouw data in 6 heldere stappen
Data is overal en veel organisaties hebben dan ook een data overload. Wat moet je nu doen met al deze data? En hoe gebruik jij deze zo efficiënt mogelijk? Dat lees je in deze whitepaper:

Tip 2: Digitaliseren

Wij leven in een digitale wereld en je kan tegenwoordig als bedrijf niet achterblijven. Gooi het papier dan ook de deur uit en kies voor handige softwaresystemen die jouw werk een stuk makkelijker en overzichtelijker maken.

Digitaliseren brengt een hoop voordelen met zich mee:

  • Het is actueel
  • Neemt minder tijd in beslag
  • Het is real-time
  • Geeft automatisch inzicht in de analytics

Tip 3: Product Informatie Management

Een softwaresysteem dat erg kan helpen om jouw voorraad bij te houden is een Product Informatie Management systeem. Een PIM-systeem reguleert alle informatie tussen de verschillende systemen die jij in jouw organisatie gebruikt zoals: ERP, boekhouding, POS, webshops en nog vele andere systemen. Het belangrijkste voordeel van een PIM-systeem is dat de kwaliteit en consistentie van jouw data verhoogt en dit is heel belangrijk in deze digitale wereld. Wil je meer weten over wat een PIM-systeem voor jouw organisatie kan betekenen? Lees het hier.

Tip 4: Analyseren

Het analyseren van jouw data, kan jou een hoop kansen bezorgen. Kijk waar jouw klant naar op zoek is en speel hier op in. Creëer een productpad voor de klant en zorg ervoor dat hij/zij meer dan één product koopt. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat je alles op voorraad hebt. En als je ziet dat klanten niet tevreden zijn met een bepaald product of als er een product geregeld retour wordt gestuurd is het slim om te kijken waarom dit is en of jij dit product wel moet blijven verkopen.

Tip 5: Verliezen

Voorkom diefstallen en beschadigingen. Wanneer jij naast een webshop ook een fysieke winkel hebt zal het percentage diefstallen hoger zijn dan wanneer jij alleen een webshop hebt, maar in beide gevallen komen beschadigingen voor in het voorraad magazijn. Zorg ervoor dat jouw voorraad netjes en goed verpakt is. Het zou zonden zijn als jij al verlies lijdt in jouw eigen magazijn. Zijn er wel verliezen, houd deze dan goed bij in jouw systeem anders klopt jouw data straks niet.

Tip 6: Promoten

Wanneer jij jouw data hebt geanalyseerd en jouw voorraad hebt geoptimaliseerd is het tijd om jouw producten te promoten. Zet het marketing team aan de slag en kijk goed naar jouw verzamelde data om te kijken welke producten het populairst zijn en speel hier op in. Wanneer je dit doet, moet je wel zorgen dat die producten op voorraad zijn. Tegenwoordig verwacht de klant een zo kort mogelijke levertijd en de klant heeft dan ook geen tijd en zin om te wachten op een product wat niet op voorraad blijkt te zijn.

Wil jij meer weten over het beheren van data? En er voor zorgen dat jij nooit meer foute product informatie hebt? Download dan nu de whitepaper: Organiseer jouw data in 6 heldere stappen.

WHITEPAPER – ORGANISEER JE DATA IN 6 HELDERE STAPPEN

Organiseer je data in 6 stappen website

Direct contact met een PIM specialist: