Elfhonderd verschillende tijdschriften. Afkomstig van meer dan honderd uitgevers en leveranciers. Goed voor zo’n zes-, zevenduizend edities per jaar. Het zijn grote getallen waarmee Aldipress werkt. De groothandel in tijdschriften heeft z’n distributie op orde, maar tot voor kort ontbrak het nog aan een Product Informatie Management systeem – een ‘content library’ – waarin uitgevers hun actuele covers konden stallen. Daarmee moest een lang gekoesterde wens in vervulling gaan: de online kopers van bladen actuele covers voorschotelen in plaats van covers die weken oud waren. Youwe, goed bekend met Product Informatie Management systemen, ontwikkelde Allcovered. ‘Het is idiot proof!

Nee, met de online verkoop van papieren edities in tijdschriftenland gaat het nog niet hard, weet Sales Manager Publishers Marsha Dousi van Aldipress. “Als je een los nummer van de Libelle wil kopen, ben je niet zo gauw bereid daar nog 1,99 euro aan verzendkosten voor te betalen. Anders wordt het als tijdschriften worden verkocht via kanalen als AH.nl en Jumbo.nl. Dan lopen de bladen mee met de bezorgkosten van de boodschappen.”

Één klein probleempje: die retailer die de nieuwste editie van de Libelle wilde laten zien op zijn website of in zijn webstore, moest het tot nu toe letterlijk doen met oud papier, want waar een fles Coca-Cola er elke week hetzelfde uitziet, wisselt de cover van een tijdschrift. Het actueel aanleveren van covers en productinformatie (korte inhoud, een prijs, een EAN-code en dergelijke) is complex. Maar… is dat in 2017 niet een heel old school probleem? “Dat zou je bijna denken”, zegt Marsha. “Ze kunnen het ook wel, maar het kost hen veel tijd en het geeft veel problemen, doordat retailers verschillende formaten wensen.”

Aldipress
Aldipress

Centrale hub

“Dat kostte veel tijd en veel frustratie en het leverde ook nog eens veel fouten op”, constateerde ook projectmanager e-business Eline Bongers van Youwe, met collega Matthijs Geuzinge werd zij ingevlogen voor het project. Matthijs: “Het zou efficiënter zijn als er een centrale hub bestond waar al die covers samen kwamen. Voor de minder dynamische content, de stamdata, is het weer handig om een koppeling te kunnen maken met het ERP-systeem van Aldipress waarin die content is opgeslagen.”

Covers zijn voor de losse verkoop van weekbladen en magazines cruciaal. Er bestaat een complete ‘coverwetenschap’: welke cover zet een consument nu wel of niet tot koop aan? Marsha: “Een cover van drie maanden oud triggert dus niet. Als Feyenoord kampioen is geworden, wil de consument die week geen oude cover van VI met Ajax voorop zien.”

Allcovered

Aldipress besloot om in dat proces een faciliterende rol te spelen. “Voor individuele uitgevers is het niet opportuun om dat te doen. Wij hebben daar een ideale rol voor. Er was eigenlijk geen andere partij die dat zou kunnen doen.” De vraag aan Youwe: ontwikkel een systeem dat het uitgevers zo eenvoudig mogelijk maakt hun actuele covers te uploaden. Dat werd Allcovered, een innovatief Product Informatie Management systeem. Een systeem met geautomatiseerde functionaliteit, dat makkelijk en veilig in gebruik is, een grote groep gebruikers kan faciliteren en kan worden gekoppeld aan het ERP-systeem van Aldipress.

Aldipress

Idiot proof

Retailers krijgen de actuele voorpagina’s binnen via een systeem dat vergelijkbaar is met RSS-feeds. Werkt het? Marsha: “In workshops met marketeers van onze bladen hebben we het gebruik getest. Daar is Allcovered heel positief ontvangen. Het gebruik bleek inderdaad heel makkelijk.” Youwe zorgde er ook voor dat Aldipress er geen extra werk aan had. Eline: “De uitgevers die toegang hebben gekregen tot het systeem, kunnen alleen een cover uploaden als die voldoet aan de eisen voor de productfeed. Daarmee hebben we het proces zo ingericht dat Aldipress er geen omkijken meer naar heeft. Het is onwenselijk om voor elke nieuwe editie handwerk te moeten verrichten.”

Extra service voor uitgevers

Marsha: “We zien het vooral als een extra service naar onze uitgevers toe, zodat zij meer rendement kunnen halen uit de online verkoop.” Matthijs: “Het maakt het je als uitgever wel makkelijker om je product te laten opnemen door retailers. AH of Jumbo zit niet te wachten op data die niet compleet is. Als jij het goed aanlevert, dan zijn zij sneller geneigd die informatie te gebruiken. Daar liggen nog enorme kansen, in het creëren van eenheid in product informatiebeheer: een leverancier die alle specificaties van producten al helemaal voor je klaar zet.”

Aldipress

Technische details project

  • Import van basis productinformatie vanuit bestaand ERP-systeem (SAP) naar Pimcore
  • Validatie van productinformatie en rapportages
  • Customized workflows
  • Rolspecifieke datapresentatie
  • Geoptimaliseerde interface voor specifieke gebruikersrollen
  • Gebruikersspecifieke ondersteunende dashboards
  • Product Informatie Management (PIM)
  • Dataverrijking (afbeeldingen, teksten)
  • Data-organisatie en classificatie
  • Overerving stamdata en basale productinformatie
  • Digital Asset Management (DAM)
  • Upload assets in gewenste extensies (PDF, EPS, JPEG, TIFF etc.)
  • Check op minimale kwaliteit van assets
  • Mediatransformatie naar gewenste formaten en extenties
  • Metadata management
  • Export feed (SOAP & REST) met verrijkte productinformatie naar online retailers
  • Export naar partijen als Brandbank met optie tot uitbreiding
  • Cloud hosting met OTAP-straat inclusief domeinnaambeheer en SSL

PIM projecten waar we ook trots op zijn

PIM software desch
Intratuin
Aldipress