Marketing Automation gebruik je zo voor jouw data en content

Optimaliseer zo jouw online aanwezigheid

Gartner riep het al eens: “Rond 2020 zal 85% van alle communicatie tussen klanten en bedrijven zonder menselijk contact plaatsvinden.” En dit heeft met name alles te maken met de marketing trend van het moment: Marketing Automation. Het is dan ook niet gek dat Marketing Automation één van de topics was tijdens Youwe’s Fundamental 2018 event. Tijdens dit event werd verteld hoe jij gebruik kan maken van Marketing Automation om jouw data en content te optimaliseren. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog. 

Tijdens het geslaagde event werd er dieper ingegaan op hoe jij gebruik kan maken van data en content met Marketing Automation, want wat doe je nu met de data die is verzameld op jouw website? De bulk aan data die in de jaren is verzameld is een schat aan informatie. Gebruik deze! In combinatie met consistent herkenbare content genereer jij dan meer omzet met jouw online platform.

Laten wij beginnen bij het begin voordat we het gaan hebben over data en content is het belangrijk om te weten hoe jij moet beginnen met Marketing Automation. Daar zijn drie belangrijke stappen voor nodig:

  • Stap 1: Klantbeeld bouwen: Als eerst nurtureflows, sales en marketing alignen.
  • Stap 2: Datagedreven marketing: Wanneer het klantbeeld helder is en je snapt wat hij in welk kanaal doet, kan je laserscherp inschatten wat voor wie relevant is op basis van data gedreven regels.
  • Stap 3: Inzet AI: Om dingen te voorspellen en dus predictive content in te zetten, zodat deep learning en machine learning geautomatiseerd beslissingen kunnen nemen. Dit is voor weinig weggelegd, alleen organisaties zoals Bol.com en Coolblue kunnen deze stap maken.

Wil jij meer weten over Marketing Automation? Download dan hier de whitepaper Marketing Automation en kom er achter wat Marketing Automation precies is, maar leer ook wat het heeft opgeleverd voor andere organisaties aan de hand van succesvolle customer cases.

Nu over de data en content

Om invulling te geven aan de bovenstaande drie stappen is het dus belangrijk om niet gelijk naar een tool te stappen. Ga eerst met jouw data aan de slag. Er ligt een schat aan data in de organisatie, maar als jij die niet begrijpt weet jij ook niet wat je moet ontsluiten. Jij kan heel simpel beginnen door te kijken naar iedereen die een bepaald product veel koopt. Welk gedrag vertoont deze persoon? De simpele variant is dat je klikpaden gaat uitzoeken en daar acties op gaat uitzetten. Naarmate jouw inzichten vorderen kom jij er meestal achter dat de informatie verder gaat dan alleen jouw online platform en dat er meer kanalen zijn waar data te halen en te combineren is. Jouw data is dus heel belangrijk, want hierdoor weet jij waar jouw klanten naar opzoek zijn en kan jij naar die vraag de content creëren. Als dus de data niet de basis is, krijg je een onoverzichtelijke wildgroei van activiteiten waar jij als marketeer, maar vooral jouw klanten niet beter van worden. Marketing Automation maakt het mogelijk dat jij uitingen kunt opstellen vanuit een datalaag die kan verschillen in complexiteit, maar altijd de basis vormt voor alles wat je doet en jou helpt om te komen op plekken waar je de meeste impact kunt hebben.