PostNL
Met 66,000 personeel en internationale activiteiten in 5 Europese landen is PostNL niet alleen het nationale postorderbedrijf, maar ook een internationale speler in de B2C en B2B pakketbezorging en fulfillment. Op het moment opereren zij met een multichannel business model. PostNL is betrokken in e-commerce met niet alleen parcel bezorgingen. Om de afname van fysieke post te compenseren is het nationale postorderbedrijf begonnen met het uitbreiden van de digitale services, door onder andere postzegels, kado's en kantoorartikelen te verkopen.
PostNL beheert diverse webshops voor zowel business als consumenten, en de implementatie van het Magento 1 platform in 2016 geïntegreerd met hun ERP systeem kon hun multichannel business structuur goed faciliteren. In 2017 nam PostNL de beslissing om haar e-commerce naar een hoger level te tillen: De PostNL webshop moest zowel business als consument in één platform bedienen en het mogelijk maken om > 250,000 transacties en > een miljoen bezoekers per jaar aan te kunnen. En dat allemaal in één website en transactie omgeving.
40%
IT kosten verlaagd
20%
Orders verhoogd op een extern platform
3,8%
Orders afgerond na het verlaten van de shopping cart
Onze oplossing
De shop bied gratis en betaalde producten aan is gekoppeld aan vier voorraadmagazijnen. De fulfillment wordt gedaan via een SAP ERP systeem. PostNL zocht een een responsive oplossing dat makkelijk gekoppeld kon worden met andere relevante systemen en geïntegreerd kon worden met diverse transactieplatformen het bedrijf hiervoor apart gebruikte.
Het bedrijf besloot niet alleen om hun nieuwe webshop van Magento 1 naar Magento 2 te upgraden, maar transformeerde hun hele business model naar een agile methode: Om een future-proof, geïntegreerd online platform op Magento te gebruiken is een volledig IT-gedreven aanpak ingevoerd. Daarnaast creëerde Youwe een connectie tussen Magento en Salesforce Marketing Cloud om te zorgen dat bezoekers een e-mail ontvangen zodra zij hun winkelwagentje achterlaten. PostNL wilt graag zijn service dichterbij de consument brengen door online een full service te leveren. Youwe creëerde de connectie met de Enterprise Service Bus om zo een real-time communicatie met de interne applicaties van PostNL. PostNL voert een hoog aantal orders door via de webshop. Seizoensgebonden verhogingen worden hierin ook meegenomen.
Dit vereist een andere, geschiktere hosting omgeving. Youwe levert de complete hosting van het Magento platform. Wij gaan voor 100% uptime. Om dat te regelen hebben wij 24x7 support voor deze omgeving. Alle processen zijn geautomatiseerd en actief gemonitord. Wanneer er problemen ontstaan zijn er backup machines die het over nemen zonder enig ongemak van de klant.
De PostNL webshop bedient zakelijke klanten van PostNL, consumenten en verzamelaars. Om de webshop optimaal aan elke gebruiker aan te passen, worden pagina's aangepast aan de segmenten waartoe de gebruiker behoort en zijn pagina's specifiek gepersonaliseerd aan individuele gebruikers. Deze personalisatie levert een geweldig resultaat op. Het zorgt echter ook voor een relatief zware belasting van de onderliggende systemen. Veel applicaties, waaronder Magento 2, zijn geoptimaliseerd door de views op de pagina's zoveel mogelijk in de cache te plaatsen. Naarmate pagina's steeds persoonlijker worden, werkt dit mechanisme minder goed. Gelukkig is PWA hiervoor een ideale oplossing. Dit komt omdat het een deel van dit dynamische gedrag efficiënt kan uitbesteden aan de browser van de gebruiker, zodat er nog steeds een snelle ervaring kan worden aangeboden. Ook is het mobiele display vanaf het begin een zeer belangrijke factor geweest in het ontwerp- en ontwikkelingsproces. Door de webshop te combineren als PWA wordt de beleving voor mobiele gebruikers verder geoptimaliseerd. Het proces om van de PostNL webshop een PWA website te maken bestaat uit 3 fasen:
De PostNL webshop is een webshop met een flink volume aan bestellingen. Door alle functionaliteit stapsgewijs over te dragen, hebben we dit proces beheersbaar gemaakt en vertrouwen opgebouwd binnen de organisatie. Dankzij zowel het Magento 2 platform als de PWA is de online verkoop van PostNL de afgelopen jaren enorm gestegen. Ook heeft de PWA zich bewezen tijdens de drukste tijd van het jaar voor PostNL tijdens de kerst- en nieuwjaarsvakantie. Voor beide bedrijven was de PWA de beste oplossing en leverde niet alleen grote voordelen op voor de werknemers van de bedrijven, maar vooral ook voor de klanten die de app gebruiken.
De resultaten
Arash Azizi, Channel Manager Webshop Post NL
In 2016 zijn de online sales met maar liefst 33% gestegen, dat is een 150% verhoging van de gemiddelde orderwaarde. Het aantal klanten van PostNL is ook gestegen met 200%. Het order proces is compleet geautomatiseerd en dankzij de Single Sign-On kan PostNL continue haar shop-in-shop concept uitrollen. Met het hosten van een erg snel cluster platform is de laadsnelheid gedaald naar 0,8 seconden.
Het nieuwe Magento 2 platform heeft één transactie omgeving met als resultaat dat er een overkoepelende branding wordt ervaren door alle klanten - B2B als B2C - via alle relevante kanalen, zowel in als buiten postnl.nl. De webshop is volledig responsive. Dit heeft als voordeel dat PostNL op eigen kanalen als externe kanalen e-commerce kan voeren, terwijl Magento de logistiek en complexiteit van dit proces verzorgt. In een krimpende postmarkt is PostNL zichzelf aan het overtreffen met de omzet verwachting en exponentiële groei van online transacties. Het bedrijf is op het moment aan het kijken naar een PWA om zo hun e-commerce naar het volgende level te brengen.
Het platform is succesvol geïntegreerd met zowel de ERP, de back-office en de volledige infrastructure met hoge capaciteit. De webshop voldoet nu naadloos aan alle behoeftes van 1 miljoen maandelijkse bezoekers en kan bestellingen van meer dan 250,000 per jaar aan. Het transactie platform is niet alleen beschikbaar op de nieuwe geïntegreerde postnl.nl website, maar ook beschikbaar om te integreren op een extern platform om zo de Magento experience beschikbaar te maken op, bijvoorbeeld, media kanalen of marketplaces.