Hoe zal ‘Uberfication’ de toekomst van e-commerce veranderen?

De nieuwe manier van werken heeft invloed op de hele online wereld

Op woensdag 23 mei vond het Magento Digital Excellence Dinner van Youwe plaats in de Euromast te Rotterdam. Deze luxueuze avond was gevuld met netwerken en het delen van succesverhalen van bedrijven zoals Sanoma, Nestlé, The HEINEKEN Company, Royal Auping en RUMAG.

Het belangrijkste moment van de avond was de presentatie van Peter Sheldon, een voormalig onderzoeker bij Forrester en nu VP Strategy bij Magento Commerce, over “Uberfication”. En de belangrijkste vraag die werd beantwoord tijdens deze avond was: wat is de impact van bedrijven zoals Uber en Amazon in de e-commerce wereld? Peter onthulde wat de invloed is van Uber op de gehele online wereld. Uit zijn presentaties waren vier cruciale lessen te halen waarbij e-commerce organisaties iets van Uber kunnen leren.

Wil jij meer weten over het e-commerce platform Magento? Download dan hier de whitepaper over de nieuwste versie van het platform, Magento 2.

1. Moeiteloos kopen

Het eerste wat je moet doen is jouw service zo toegankelijk mogelijk maken. Uber heeft het mechanisme voor het ophalen van de rit bijvoorbeeld moeiteloos gemaakt. Zo kun je nu een rit oproepen met slechts een paar tikken op je smartphone. Ook Amazon paste moeiteloos winkelen toe door de knop ‘Buy with 1-Click’ aan te bieden. Met de Amazon Echo of Wand kun je nu ook jouw boodschappen bestellen met alleen jouw stem.

2. Frictieloos betalen

Een andere les die wij van Uber kunnen leren, is dat klanten onbewust voor dingen betalen. Wanneer jij de auto verlaat, gebeurt de transactie onzichtbaar. De betaling is zo natuurlijk dat je soms vergeet dat je betaalt. In de commerce wereld  zijn wij op weg naar snellere, eenvoudigere manieren om uit te checken. Apple Pay maakt bijvoorbeeld al gebruik van one-touch-synchronisatie en vingerafdrukherkenning. Met PayPal One Touch kun je van site naar site doorstromen zonder in te loggen en Amazon is nu bezig met een volledig frictieloze winkelprogramma in Seattle genaamd Amazon Go. In deze winkel kun je gewoon oppikken wat je nodig hebt en naar buiten lopen zonder te worden gearresteerd. Er is geen fysieke betaling meer, maar je betaalt op dezelfde manier zoals bij Uber.

3. Mobiele webrevolutie

Terwijl iedereen bezig was met mobile-first, ging Uber rechtstreeks naar mobile-only. Mary Meeker’s ‘2017 State of the Internet’-rapport onthulde dat de gemiddelde Amerikaan 3,1 uur per dag op zijn mobiele telefoon doorbrengt. Één van de grootste uitdagingen voor retailers is om uitzonderlijke mobiele ervaringen te kunnen bieden en het mobiele succespercentages te verhogen. Veel bedrijven kunnen iets leren van Uber en hun mobile-only strategie, omdat volgens het rapport mensen veel tijd op hun mobiele telefoons doorbrengen en de online aankopen ook steeds vaker via een mobiel gedaan zullen worden, zorg dus voor een goed werkende mobiele app of website.

4. Conservering van levering

Uber-gebruikers verwachten dat hun auto binnen enkele minuten arriveert en dat zij de aankomst van hun chauffeur op hun smartphone kunnen volgen. Met Prime verwachten de klanten van Amazon een levering van twee dagen. Wij leven in een consumentenwereld en deze megabedrijven creëren hoge verwachtingen voor leveringen.

Hoe kunnen andere bedrijven de levering verbeteren? Er is sprake van drones, maar FAA en luchtvaartregels kunnen obstakels bieden. Autonome voertuigen die worden aangedreven door GPS, worden echter al getest door merken, waaronder Domino’s Pizza. In Australië gebruikt Krispy Kreme Magento Shipping om donuts op afroep een levering tot drie maanden van tevoren aan te bieden. Walmart vraagt zelfs aan zijn werknemers pakketten te bezorgen op hun woon-werkverkeer met behulp van efficiënte orderbeheersystemen. Het is duidelijk dat bedrijven groot en klein buiten de kaders denken om leveringen zo snel en laagdrempelig te maken voor hun klanten.

Zoals je ziet, heeft Uber de wereld en vooral de e-commerce wereld veranderd, als bedrijven niet proberen het voorbeeld van Uber te volgen, kunnen zij veel klanten kwijtraken. Dat komt omdat de klanten wennen aan een supersnelle en gemakkelijke manier van online winkelen en diensten zoals betaling en levering en als jouw bedrijf niet hetzelfde doet en het winkelproces voor de klanten behoorlijk moeilijk maakt, zullen zij kiezen voor een ander bedrijf dat het hen niet moeilijk maakt.

Wil jij meer weten over Uberfication, Magento of een ander onderwerp over e-commerce? Je kunt altijd contact opnemen met onze experts en schrijf je ook in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze evenementen.

Wil je meer weten over Magento? Onze expert Erwin helpt je graag.

Erwin Idelenburg

WHITEPAPER – GROEI MEE MET MAGENTO 2

NIEUWSBRIEF & EVENTS

Schrijf je in om onze kennis, event updates & nieuwsbrief te ontvangen