Verslag e-commerce

round table

Vorige week donderdag 30 november was het dan zover. Een mooie locatie, ruim 40 e-commerce specialisten en een high-level sprekerspanel waren de ingrediënten voor onze e-commerce round table. Een succes? Ja! Relevant? Dat zeker! In een notendop:

 

Magento 1 End of Life

Rogier Hosman, dagvoorzitter en CMO bij Youwe, trapt de middag af en neemt de agenda door met alle aanwezigen, bestaande uit ruim 40 e-commerce specialisten met een B2B en B2C achtergrond. Allemaal met prangende vragen als: “Hoe zit het nu precies met die support-stop van Magento 1?”, “Wat is het verschil tussen Magento 1 en Magento 2?” en “Welke e-commerce ontwikkelingen lijken ver weg, maar zijn nu al relevant voor mijn business?”.

 

Magento 1 vs. Magento 2

Na de aftrap neemt David Wise, Channel Director EMEA bij Magento, het stokje over en neemt ons mee in de voordelen van Magento 2 ten opzichte van Magento 1. David begint met een heldere introductie en een kijkje in de keuken bij Magento. David vertelt: “Online shoppen is anno 2018 een beleving geworden. Met Magento 2 hebben wij een platform ontwikkeld waar je de komende 5 jaar mee vooruit kunt”.

“Features zoals een verbeterde check-out en de nieuwe zoekfunctie met ElasticSearch zorgen voor een hogere conversie. Daarnaast kan je door de introductie van Bluefoot van jouw webshop een ijzersterk CMS-platform maken. Dit is iets wat iedereen wel moet aanspreken”, aldus David. Een belangrijke tip die hij de aanwezigen nog wilt meegeven: “Daag je oude denkwijze uit en bekijk waarom je dingen op een bepaalde manier doet, voordat je met de migratie naar Magento 2 begint”.

 

Toekomst van e-commerce

Na deze waardevolle tip was het de beurt aan Henk Mensinga, Digital Transformation Consultant bij Youwe, om ons wat meer high-over bij te praten over de laatste e-commerce trends en ontwikkelingen; machine learning, business intelligence, artificial intelligence, industry 4.0 en conversational commerce. Waar veel organisaties het hebben over mobile first, is dit volgens Henk alweer een oude trend.

In het kort zien we dat in de toekomst verkoop via steeds meer kanalen met behulp van steeds meer data gaat plaatsvinden. Tools als AI en Machine Learning zullen een steeds grotere rol gaan innemen en devices als horloges en bijvoorbeeld Amazon Alexa gaan zorgen voor een steeds persoonlijkere shopping experience.

Download via onderstaande button de presentatie van Henk.

Business partner: Sendcloud

 “Hoe is het allemaal begonnen?”. Je merkt dat de meeste aanwezigen met deze vraag worstelen na het aanhoren van al die overweldigende trends, ontwikkelingen en buzzwords. Ook Rob van den Heuvel, CEO bij Sendcloud, heeft dit zichzelf destijds afgevraagd. Met een eerdere webshop liepen de mannen van Sendcloud tegen shipping problemen aan. Door in oplossingen te denken ontwikkelden zij Sendcloud: een tool die kleinere webshops de schaalvoordelen biedt van grotere concurrenten en vervelend werk uit handen neemt.

Een belangrijk advies die Rob de aanwezigen deze middag wilt meegeven is dat je jezelf continue moet uitdagen om processen te verbeteren. Want zodra je jezelf afvraagt “Datgene wat ik nu doe kan toch slimmer?”, dan kan dat waarschijnlijk ook.

Download via onderstaande button alle presentaties.

Ben jij al klaar voor 2018?

Met dit evenement sluiten wij het jaar af en kijken alweer reikhalzend uit naar 2018. Wij zijn er klaar voor, jij ook? Mocht je aan de hand van deze informatie nog vragen hebben of gewoon vrijblijvend eens van gedachtes willen wisselen, dan komen we graag bij je langs. Dan nemen we de toelichting en onze zienswijze op al die e-commerce trends, ontwikkelingen en buzzwords mee.

DSC00122_preview