PIM software als aanjager voor digitale transformatie. Hoe maak je een opdrachtgever blij met een digital PIM platform, terwijl de eindafrekening hoger is dan hij vooraf in gedachten had? En de inbreng van Youwe ook de (marketing)organisatie op de schop gooide? Vraag het Kees Waqué, manager retail & marketing bij Desch Plantpak. De producent van – onder meer – potten en containers voor de tuinbouwsector kréég die nieuwe website, maar dan als onderdeel van een ‘digital transformation’ die het bedrijf doormaakte.

Grote speler

Desch Plantpak is een grote fabrikant op het gebied van Thermovorm technologie. Het bedrijf produceert potten containers, transporttrays, zaaitrays en perkgoedpacks voor de professionele tuinbouwmarkt. Ook sierpotten, hangpotten en schalen behoren tot het assortiment. Die gaan naar afnemers in zestig landen. In vier locaties – drie in Nederland, één in Engeland – werken 250 mensen voor Desch.

“Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer vragen je gaat stellen. Elke keer als ik met Youwe in gesprek was, hoorde ik weer wat nieuws. Het is een nieuwe wereld die voor je opengaat. Er is zóveel mogelijk!” Als een eenentwintigste-eeuwse Alice in Wonderland viel Kees Waqué van de ene verrassing in de andere. En dan te bedenken dat zijn vraag heel alledaags was. “We wilden een nieuwe website die makkelijk te onderhouden was en waar we uiteindelijk meer mee konden gaan doen.” De eisen waren een PIM software oplossing (product informatie managementsysteem) om productgegevens op meerdere platformen te kunnen gebruiken en een DAM (data asset managementsysteem) om beelden op te slaan. Het moest een platform voor de toekomst worden. “Ik ben in mijn eentje verantwoordelijk voor de marketing van Desch Plantpak en zoek partners die mij kunnen ontzorgen.”

DAM en PIM beelden

Strategiesessie

Digital strategist Rogier Hosman en project manager Eline Bongers schuiven namens Youwe aan. Rogier: “Desch was een goed voorbeeld van een bedrijf in een traditionele markt, maar wel een bedrijf dat actief zocht naar nieuwe manieren om de doelgroep aan zich te binden. Wij wilden inzicht verschaffen hoe Desch online succesvol kon worden. Daarom hebben we voor de contract ondertekening een strategiesessie gehouden. Wat zijn nou je doelen, wat wil je bereiken? Om de strategie handen en voeten te geven hebben we een OGSM map uitgewerkt. Een simpele manier om doelen te stellen en keuzes en prioriteiten te stellen. We hebben een heel open gesprek met elkaar gehad waarin we al snel concreet konden maken waar Desch digitaal het verschil kan maken.”

Veel werk gaat wegvallen

In een aantal fases moet het complete traject zijn afgerond. Er is al een nieuwe site en ook PIM en DAM nemen Kees en collega’s veel werk uit handen. Eline: “Een voorbeeld: Desch had alle afbeeldingen wel, maar niet op één plek. En ook niet allemaal op het juiste formaat. Dan moesten er weer afbeeldingen uit Photoshop worden gehaald. Laat staan dat je automatisch een catalogus kunt genereren, want al die informatie bij elkaar zoeken kost heel veel tijd. Vanaf nu staat alles op een plek. Dat maakt het produceren van die catalogus veel eenvoudiger. In de toekomst kan Desch met het Pimcore-systeem automatisch die catalogus pushen in een feed naar de reseller. Vanuit PIM kun je eenvoudig meer kanalen voorzien van uitgebreide productinformatie. Vooral handig is dat je per kanaal kunt bepalen wat je precies wilt meesturen.”

Kees: “In het verleden moesten we elke aanvulling in het systeem apart verwerken, maar in de praktijk liep je achter de feiten aan. En dan wist je niet meer waar je nou met aanpassen gebleven was. Met onze PIM software kunnen we onze klanten altijd actuele info leveren.”

Marketing automation

In een volgende fase wil Desch ook marketing automation gaan implementeren, om prospects online op de voet te volgen. “Maar dat is iets voor de komende jaren”, zegt Kees. “Pas over een jaar of twee zijn we waar we willen zijn. En dat is als we marktleider zijn in de digitale benadering van de markt. Niet in verkoopaantallen, maar in de informatievoorziening naar klanten toe. Dat is complex. Daar moet je de tijd voor nemen.”

PIM automatiseert handmatige processen

Schoolvoorbeeld digitale transformatie

Al met al is de vraag van Desch een schoolvoorbeeld van digital transformation, constateert Rogier. Een transformatie die ingrijpend is voor de interne organisatie en vraagt om een goede regie – die van Youwe. “Al ben je nog zo traditioneel, wij kunnen je helpen. Wij zijn in staat om mensen bij de hand te nemen. In korte tijd kom je dan in een situatie terecht die je eerst niet voor mogelijk hield, want we werken ook strategisch aan die verandering.”

En die hogere kosten? Kees: “Het eindbedrag was hoger dan gepland, ja, maar ik moet ook eerlijk zeggen: dat was onwetendheid. Van een blikje cola weet je precies wat het kost. Die site is toch een maatpak. Die wordt speciaal voor jou gemaakt, die site moet passen. Het is prettig om dan een partij te hebben die open en transparant is. En achteraf zeg ik: het is het waard.”

PIM-software integraties waar we trots op zijn?

PIM software desch
Intratuin
Aldipress