De belangrijkste online marketing trends voor
jouw organisatie in 2019

Zo loop jij voor op jouw concurrenten

Het is een vraag die steeds vaker aan ons word gesteld in de laatste periode van het jaar: “Wat denken jullie dat online marketing trends van volgend jaar worden?” In het marketing landschap, dat steeds sneller verandert is het belangrijk om niet achter te blijven, maar om juist in te spelen op de trends en ontwikkelingen. Hierbij de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de online marketing voor 2019, zodat jij voor kan blijven lopen op jouw concurrenten. Stay ahead 😉

Chatbots nemen over

Je ziet ze steeds vaker voorbij komen, rechtsonder op een website opent er een chatvenster met de vraag of je ergens mee geholpen kan worden. Deze bots zorgen ervoor dat de bezoeker van jouw website 24/7 in staat is een conversatie te voeren en niet hoeft te wachten totdat er iemand van de helpdesk zijn/haar email beantwoordt. Niet alleen zijn chatbots een effectieve manier om geautomatiseerd vragen te beantwoorden van bezoekers, maar je kan ze ook inzetten voor het verzamelen van waardevolle informatie zoals een emailadres of telefoonnummer, om die later weer in te zetten bij marketing of sales acties.

Wanneer de chatbots goed getraind zijn, kunnen deze van waarde zijn voor de bezoekers van jouw website en hier zal jij veel profijt van hebben. Zo is er een praktijkvoorbeeld van een chatbot die producten aanbeveelt. Tot wel 80% procent van de mensen die een aanbeveling krijgen klikte door naar het desbetreffende product. Dat is een gigantisch getal. De chatbots hebben veel potentie en gaan in 2019 echt doorbreken.

Mobile-first indexing

Deze ontwikkeling roept misschien wat vragen bij je op, maar het is vrij concreet en misschien wel de belangrijkste van allemaal. Waarschijnlijk heb je weleens van mobile-first gehoord, een term die al langer de ronde doet in marketing land. Mobile-first is al een tijdje gaande, zo betekent het dat de aandacht van content consumptie via de PC naar de telefoon is verplaatst. Mobile-first indexing is iets anders, maar wel een gevolg van de mobile-first trend. Mobile-first indexing betekent dat de robots van Google die langskomen op jouw website eerst kijken naar hoe de website wordt weergegeven op een mobiel apparaat. Als jouw website goed schaalt maar vervolgens geen snelle ladingstijd heeft op mobiele apparaten zal jij slecht scoren in de indexering. In het tijdperk waar iedereen wel een telefoon met internetverbinding in zijn zak heeft zitten, heeft Google de keuze gemaakt om helemaal mobile first te gaan. Gelukkig biedt Google ook hulp met enkele tools waar jij zelf je website kunt toetsen aan Google’s eisen.

E-mail marketing en Marketing Automation

Nieuwe innovaties op het gebied van e-mail marketing kom je slechts zelden tegen. Toch zal je in 2019 steeds meer e-mail marketing voorbij zien komen. En dat komt doordat Marketing Automation een enorme groei gaat maken. Je kent het trucje misschien wel, bij een webwinkel plaats jij artikelen in jouw winkelmandje maar jij besluit niet af te rekenen. Een dag later verschijnt er een e-mail in jouw inbox met daarin een kortingscode, omdat je nog artikelen in je winkelmandje hebt staan. Dit is een goed voorbeeld van Marketing Automation. Door het slim koppelen van acties en content kun je de rode loper voor een klant uitrollen en ze zo tot aankoop over laten gaan. Je helpt dat klant en brengt deze stap voor stap naar de kassa. En een voordeel hiervan is dat het niet uitmaakt of er maar 1 of zelfs 100 klanten door het door jouw bepaalde geautomatiseerde proces gaan. Dit maakt het heel schaalbaar. Wil je meer weten over Marketing Automation? Download dan de gratis whitepaper.

Gepersonaliseerde content

Misschien herken je het wel, na een lange reis kom je aan in jouw hotel. Je opent de deur van de kamer en ontdekt een briefje met daarop jouw naam en een persoonlijke boodschap. De persoonlijke touch is intiem en geeft de gehele ervaring net dat beetje extra. Ook in de online marketing zullen we steeds meer gepersonaliseerde content zien. Websites die je geregeld bezoekt zullen jou persoonlijk welkom heten en op jou afgestemde aanbevelingen doen. Deze persoonlijke aanpak leidt tot wel 20% meer sales. En het zijn niet alleen de marketeers die een persoonlijke aanpak prefereren. Uit onderzoek blijkt dat de consument 60% meer informatie wil afstaan in ruil voor persoonlijk afgestemde content.

Eerlijk en openheid

Het kan je niet ontgaan zijn, dit jaar heeft de nieuwe Europese privacywet AVG, zijn toetreden gemaakt en plots werd er overal op het internet om jouw toestemming gevraagd voor van alles en nog wat. In 2019 zullen de marketeers nog eerlijker en open moeten zijn. Waar jij voorheen je marketing inrichtten om zoveel mogelijk mensen te bereiken zul je nu moeten zorgen dat de juiste mensen die passen bij jouw product of dienst naar jou toekomen. Je zal eerlijk moeten zijn over wat je te bieden hebt en openheid moeten geven over jouw doen en laten als bedrijf. Alleen dan win je het vertrouwen van de consument. Tegenwoordig ligt alles onder een vergrootglas en is alles niet zo maar ethisch verantwoord. Houd jij je hiet niet aan? Dan wordt je genadeloos afgestraft.

De bal ligt bij jou

Online marketing is een vak waarbij je continu moet inspelen op de bewegingen in de branche. Bovenstaande trends zullen een dermate grote impact hebben, die dat jij niet kan negeren. De toekomst op marketing gebied ziet er erg mooi uit en wij zijn blij daar een onderdeel van te zijn. Om jou een handje te helpen hebben wij een gratis whitepaper over marketing automation gemaakt. Je kan de whitepaper hier downloaden.

In de whitepaper leer je meer over:

  • De visie van marketing en sales
  • Automatiseren van lead nurturing
  • Obstakels tussen afdelingen
  • Succes meetbaar maken
  • Praktijkcases

Whitepaper – Marketing Automation

Marketing Automation whitepaper