Conversie optimalisatie

Ben je niet tevreden over het conversiepercentage van je website of webshop? Wil je weten waar het aan ligt en hoe het beter kan? Laat nu je gegevens achter en we gaan samen kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat jouw website ook een conversiemachine wordt.

Laat je website nu door onze specialisten op conversie checken en krijg antwoorden op vragen als:

  • Zijn mijn usp’s goed zichtbaar?
  • Gebruik ik teveel invulvelden?
  • Is mijn afrekenpagina duidelijk genoeg?
  • Vallen mijn belangrijke buttons op ten opzichte van de rest?

Vraag hier een gratis conversie scan

Conversie optimalisatie

Wat is een conversie eigenlijk?

Een conversie is als een bezoeker een doel behaald op jouw website. Het doel kan per website verschillend zijn. Dit kan een aankoop zijn, invullen van een willekeurig formulier, achterlaten van gegevens en nog veel meer. Iedere website heeft een bepaald doel en wilt dat deze actie bij iedere bezoeker zal plaatsvinden. Helaas is dit niet het geval. Allereerst krijgt een website of shop bezoekers naar de site. Iedere eigenaar wilt dat alle websitebezoekers converteren. Het gemiddelde conversiepercentage ligt voor shops tussen de 2 en de 3%. Dat betekent dus dat 97 tot 98% niet jouw gewenste doel behaald. Met conversie optimalisatie probeer je het conversiepercentage te verhogen.

Waar begin ik met conversie optimalisatie?

Eerst is het verstandig om onderzoek te doen waar dat jouw bezoekers afhaken. Hoe komt het dat deze niet uiteindelijk converteren. Voordat je dus echt met A/B testen gaat starten is dit noodzakelijk. Waarom? In eerste instantie wil je natuurlijk al je bezoekers naar de afrekenpagina loodsen. Wat als 99% van de bezoekers niet eens bij het winkelmandje terecht komt? Dan heeft het dus geen zin om de afrekenpagina te gaan optimaliseren. Stapje voor stapje probeer je de bezoekers steeds dieper de funnel in te brengen zodat ze uiteindelijk op de afrekenpagina komen.

Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie

Hoe kan ik tot deze inzichten komen?

Er zijn verschillende mogelijkheden maar wij gebruiken Google Analytics en Hotjar. De eerste meet alles van de bezoekers die op de site komen. Denk hierbij aan welke pagina’s er bezocht worden, hoe lang men op een pagina is, waar men uitstapt et cetera. Hotjar is een tool waarbij inzichtelijk kunnen maken waar bezoekers zich met de muis bevinden op een bepaalde pagina. Ook op welke links of knoppen men klikt en of men de gehele pagina wel ziet.

Al deze inzichten laten goed zien waar er veel bezoeker dus afhaken en waar je het beste kunt gaan starten met het optimaliseren van de pagina. Staan er bijvoorbeeld hele belangrijke producten of buttons onder de vouw dan is de kans groot dat bezoekers deze niet vinden. Plaats je deze direct in het zicht van de bezoeker dan is de kans groter dat hier gebruik van wordt gemaakt. Ook als je ziet dat men overal op de pagina klikt behalve op jouw belangrijke button. Ligt het misschien aan de positie of aan de kleur?

Starten met A/B testen

Je hebt duidelijk waar de bezoekers afhaken en waar je de eerste slag kunt maken op je website. Met de tool Visual Website Optimizer kun je gemakkelijk pagina’s aanpassen en dus gaan testen of jouw nieuwe variant een beter resultaat geeft dan de online versie. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk om aan te passen. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Kleur button aanpassen
  • Buttons verplaatsen
  • Invulvelden verminderen
  • Afbeeldingen verplaatsen/wijzigen
  • Content aanpassen
  • Hele blokken/elementen verwijderen

Zoals je dus kunt zien is het mogelijk om de gehele pagina aan te passen. Het heeft niet onze voorkeur om dit te doen. Als er straks 10 verschillende aanpassingen zijn gedaan en de pagina presteert beter weet je niet waar dit aan heeft gelegen. Probeer daarom altijd maar 1 of 2 aanpassingen op de pagina te doen zodat je zelf inzichtelijk krijgt waar het aan heeft gelegen. Zodra je in de tool de aanpassingen hebt gemaakt kun je ervoor kiezen hoe je dit op de website gaat tonen. Een optie is om 50% van de bezoekers op de pagina variant A te laten zien en de andere 50% krijgt de huidige versie te zien. Stel vervolgens het doel in wat behaald moet worden en je kunt je eerste A/B test online zetten.

Conversie optimalisatie

Hoe wij te werk gaan

1. Inventarisatie

Het is voor ons belangrijk om eerst toegang te krijgen tot Google Analytics. Op deze manier kunnen we inzicht krijgen in wat er op de site op dit moment en in het verleden is gebeurd. Belangrijk om inzichtelijk te maken waar de grootste kansen liggen.

2. Onderzoek

Doordat we weten waar de meeste bezoekers afhaken gaan we Hotjar inrichten. Met behulp van deze tool kunnen we snel analyseren wat de bezoekers op deze specifieke pagina doen. Klikken ze op de belangrijkste buttons, komen ze met de muis waar jij ze ook wilt hebben en vinden ze de content interessant zodat ze ook dieper op de pagina navigeren. Dit om te weten welke elementen we kunnen gaan testen.

3. Testen

Na het onderzoek kunnen we specifieke pagina’s gaan testen. We gaan een nieuwe variant maken met de VWO tool en deze uiteindelijk online plaatsen. Welke elementen we gaan aanpassen hebben we inzichtelijk gemaakt door middel van het onderzoek met Hotjar.

4. Resultaten rapporteren

Hebben we een winnaar of is de huidige variant toch beter? Na de resultaten kunnen we een besluit nemen of de pagina aangepast dient te worden zodat er meer conversie behaald kan worden. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Soms zijn de verschillen te klein om een winnaar eruit te pikken. Zoals je in het voorbeeld zag waren er hier wel duidelijke verschillen zichtbaar en adviseerde we deze variant uiteindelijk ook door te voeren.

Klanten over Youwe

Dankzij Youwe hebben wij een conversiestijging kunnen realiseren van wel 130%. Mede door de goede Hotjar analyses kunnen we nu blijven testen.
De conversie checklist heeft heel duidelijk inzichtelijk gemaakt waar onze bezoekers nu de website verlaten en waar we kunnen beginnen met testen.
Door het A/B testen hebben we inzichtelijk waarom bezoekers niet verder dan het winkelmandje navigeren. Nu kunnen we dit samen met Youwe aanpakken.

Gewaardeerd en vertrouwd door

DIRECT CONTACT

Specifieke vraag of gewoon even sparren?

denise-de-wolf

Online Marketing

Denise de Wolf

06 53 28 87 99