Conversie optimalisatie

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Het is een marketingtool om het conversie percentage van jouw website te verhogen. Zo kan een betere CRO bijvoorbeeld zorgen voor meer leads. Met Conversion Rate Optimization zorg jij ervoor dat bezoekers meer aankopen, downloads of een ander doel op jouw website voltooien. Wij bieden nu een gratis CRO scan aan zodat jij erachter komt, waar jij jouw CRO kan verbeteren en kan zorgen voor meer conversies op jouw website. Om jou een handje te helpen hebben wij een whitepaper opgesteld met 4 tips die je vandaag nog zou kunnen toepassen om meer conversies te behalen.

Whitepaper: 4 handige CRO tips voor jouw website

In de whitepaper lees je meer over:

  • Call-to-actions
  • Landingspagina’s
  • Beïnvloedingsprincipes
Conversie optimalisatie

Wat is een conversie eigenlijk?

Een conversie is als een bezoeker een doel behaald op jouw website. Het doel kan per website verschillend zijn. Dit kan een aankoop zijn, invullen van een willekeurig formulier, achterlaten van gegevens en nog veel meer. Iedere website heeft een bepaald doel en wilt dat deze actie bij iedere bezoeker zal plaatsvinden. Helaas is dit niet het geval. Allereerst krijgt een website geen shop bezoekers naar de site. Iedere eigenaar wil dat alle websitebezoekers converteren. Het gemiddelde conversiepercentage ligt voor shops tussen de 2% en de 3%. Dat betekent dus dat 97% tot 98% niet jouw gewenste doel behaald. Met conversie optimalisatie probeer jij het conversiepercentage te verhogen.

Waar begin ik met conversie optimalisatie?

Eerst is het verstandig om onderzoek te doen waar en waarom jouw bezoekers afhaken. Hoe komt het dat deze niet uiteindelijk converteren. Voordat jij dus echt met A/B testen gaat starten is dit noodzakelijk. Waarom? In eerste instantie wil jij natuurlijk al jouw bezoekers naar de afrekenpagina loodsen. Wat als 99% van de bezoekers niet eens bij het winkelmandje terecht komt? Dan heeft het dus geen zin om de afrekenpagina te gaan optimaliseren. Stapje voor stapje probeer jij de bezoekers steeds dieper de funnel in te brengen zodat ze uiteindelijk op de afrekenpagina komen.

Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie

Hoe kan ik tot deze inzichten komen?

Er zijn verschillende mogelijkheden, maar wij gebruiken Google Analytics en Hotjar. De eerste meet alles van de bezoekers die op de site komen. Denk hierbij aan welke pagina’s er bezocht worden, hoe lang men op een pagina is, waar men uitstapt et cetera. Hotjar is een tool waarbij inzichtelijk kunnen maken waar bezoekers zich met de muis bevinden op een bepaalde pagina. Ook op welke links of knoppen men klikt en of men de gehele pagina wel ziet.

Al deze inzichten laten goed zien waar er veel bezoeker dus afhaken en waar jij het beste kunt gaan starten met het optimaliseren van de pagina. Staan er bijvoorbeeld hele belangrijke producten of buttons onder de vouw dan is de kans groot dat bezoekers deze niet vinden. Plaats jij deze direct in het zicht van de bezoeker dan is de kans groter dat hier gebruik van wordt gemaakt. Ook als jij ziet dat men overal op de pagina klikt behalve op jouw belangrijke button. Ligt het misschien aan de positie of aan de kleur.

Starten met A/B testen

Jij weet duidelijk waar de bezoekers afhaken en waar jij de eerste slag kunt maken op je website. Met de tool Visual Website Optimizer kun je gemakkelijk pagina’s aanpassen en dus gaan testen of jouw nieuwe variant een beter resultaat geeft dan de online versie. Jij kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk om aan te passen. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Kleur button aanpassen
  • Buttons verplaatsen
  • Invulvelden verminderen
  • Afbeeldingen verplaatsen/wijzigen
  • Content aanpassen
  • Hele blokken/elementen verwijderen

Zoals jij dus kunt zien is het mogelijk om de gehele pagina aan te passen. Het heeft niet onze voorkeur om dit te doen. Als er straks 10 verschillende aanpassingen zijn gedaan en de pagina presteert beter weet jij niet waar dit aan heeft gelegen. Probeer daarom altijd maar één of twee aanpassingen op de pagina te doen zodat jij zelf inzichtelijk krijgt waar het aan heeft gelegen. Zodra jij in de tool de aanpassingen hebt gemaakt kun jij ervoor kiezen hoe jij dit op de website gaat tonen. Een optie is om 50% van de bezoekers op de pagina variant A te laten zien en de andere 50% krijgt de huidige versie te zien. Stel vervolgens het doel in wat behaald moet worden en jij kunt jouw eerste A/B test online zetten.

Gratis conversie optimalisatie scan

Hoe wij te werk gaan

1. Inventarisatie

Het is voor ons belangrijk om eerst toegang te krijgen tot Google Analytics. Op deze manier kunnen wij inzicht krijgen in wat er op de site op dit moment en in het verleden is gebeurd. Belangrijk om inzichtelijk te maken waar de grootste kansen liggen.

2. Onderzoek

Doordat wij weten waar de meeste bezoekers afhaken gaan wij Hotjar inrichten. Met behulp van deze tool kunnen wij snel analyseren wat de bezoekers op deze specifieke pagina doen. Klikken zij op de belangrijkste buttons? Waar komen zij met de muis? Komen zij waar jij ze ook wilt hebben? Vinden zij de content interessant zodat zij ook dieper op de pagina navigeren? Dit moeten wij weten om te weten welke elementen wij kunnen gaan testen.

3. Testen

Na het onderzoek kunnen wij specifieke pagina’s gaan testen. Wij gaan een nieuwe variant maken met de VWO tool (Visual Website Optimizer) en deze uiteindelijk online plaatsen. Welke elementen wij gaan aanpassen hebben wij inzichtelijk gemaakt door middel van het onderzoek met Hotjar.

4. Resultaten rapporteren

Hebben wij een winnaar of is de huidige variant toch beter? Na de resultaten kunnen wij een besluit nemen of de pagina aangepast dient te worden zodat er meer conversie behaald kan worden. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Soms zijn de verschillen te klein om een winnaar eruit te pikken. Zoals jij in het voorbeeld zag waren er hier wel duidelijke verschillen zichtbaar en adviseerde wij om deze variant uiteindelijk ook door te voeren.

Klanten over Youwe

Dankzij Youwe hebben wij een conversiestijging kunnen realiseren van wel 130%. Mede door de goede Hotjar analyses kunnen wij nu blijven testen.
De conversie checklist heeft heel duidelijk inzichtelijk gemaakt waar onze bezoekers nu de website verlaten en waar wij kunnen beginnen met testen.
Door het A/B testen hebben wij inzichtelijk waarom bezoekers niet verder dan het winkelmandje navigeren. Nu kunnen we dit samen met Youwe aanpakken.

Gewaardeerd en vertrouwd door:

DIRECT CONTACT

Specifieke vraag of gewoon even sparren?

Online Marketing

Thies Kuijlman

06 39 26 78 53

Download de gratis whitepaper