6 Tips om van Black Friday, Sinterklaas en Kerst een succes te maken

Zo bereid jij je voor op de drukste e-commerce maand van het jaar

De drukste e-commerce maand van het jaar staat voor de deur. De eerste twee drukke dagen zijn Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen komen oorspronkelijk uit Amerika en daar is het commercieel gezien een waar gekkenhuis. De omzet in Amerika alleen op deze twee dagen was bijna 14 miljard dollar in 2017 volgens Forbes. Maar ook in Nederland worden Black Friday en Cyber Monday steeds populairder. Hierdoor moet jij als e-commerce manager wel meedoen met deze trend. En krijg jij het naast Sinterklaas en Kerst dus alleen maar drukker. 

Om jezelf voor te bereiden op Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst hebben wij wat tips voor je op een rijtje gezet, want de aankomende tijd zal wel erg hectisch voor je zijn. Maar wanneer jij goed inspeelt op deze dagen, kan dat voor enorme e-commerce successen zorgen.

1. Acties

Met name Black Friday en Cyber Monday draaien geheel om acties en koopjes. Hier is de klant naar op zoek. Dus biedt deze ook aan! Met jouw huidige uitverkooppagina alleen kom je er niet. Op deze dagen willen mensen unieke aanbiedingen aangeboden krijgen. Ga dus goed na wat de vraag is van jouw klanten. Bekijk bijvoorbeeld de producten die het populairst zijn, maar ook de producten die het meest in het winkelwagentje worden gestopt, maar vervolgens niet gekocht worden. Bij deze producten is er iets dat de klant tegenhoudt om over te gaan op de koop en dat kan heel goed de prijs zijn. Bij Sinterklaas en Kerst is het slim om in te spelen op het feit dat het hier vaak om cadeautjes gaat. Zo is het dus slim om hier acties mee te verzinnen.

2. Campagnes

Heb jij mooie acties bedacht? Laat dit jouw klanten weten! Het is heel belangrijk om tijd in jouw campagnes te steken en jouw huidige campagnes aan te passen met een Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas of Kerst insteek. Zo kun je AdWords, social media, display campagnes, mails en nog velen andere campagne mogelijkheden inzetten. Zo zou je bijvoorbeeld een aftelcampagne kunnen starten en jouw klanten/doelgroep elke dag kunnen herinneren aan het feit dat jij in deze tijd van het jaar mooie aanbiedingen hebt.

3. Voorraad

Iets waar je van tevoren rekening mee moet houden is jouw voorraad. Zijn de producten die jij wil aanbieden genoeg op voorraad? Of kun je deze makkelijk opnieuw bestellen? Als het antwoord op deze vragen nee is, moet je deze producten ook niet aanbieden. Wanneer jij artikelen verkoopt die vervolgens niet geleverd kunnen worden, kost dit een hoop tijd en geld. Heb jij van bepaalde producten juist een grote voorraad, maar verkoop jij deze niet. Speel daaropin! Black Friday en Cyber Monday zijn mooie momenten om jouw voorraad op te schonen. Ook is het belangrijk om in te spelen op de aankomende feestdagen. Black Friday en Cyber Monday zijn de perfecte dagen om ook alvast Sinterklaas- en Kerstcadeaus aan te bieden.

4. Website

Het is belangrijk om voor deze drukke dagen te testen of jouw website wel klaar is voor een groot aantal bezoekers. Ga in overleg met de IT-afdeling of degene die jouw website host en bekijk de mogelijke knelpunten van jouw webshop. Werkt alles goed? Is de website snel genoeg? Kan jouw website een groot aantal bezoekers aan? Werken de betaalsystemen goed? Staat de voorraad juist ingevuld? Over al deze vragen moet jij nu nadenken.

5. Service

Het is belangrijk dat de gehele organisatie is betrokken bij deze periode. Zo rust niet alles op jouw schouders als e-commerce manager, maar moet jij nauw samenwerken met de marketingmanager, IT-manager en heel belangrijk de klantenservice. Zorg dat er op de dagen zelf genoeg mensen aan het werk zijn en je kan zelfs overwegen om de klantenservice tijden aan te passen op dagen zoals Black Friday. Zo blijven de online verkopen de hele dag en avond doorgaan en is het belangrijk dat mensen ook dan hun vragen kunnen stellen. Ook moet je er rekening mee houden dat er vertraging in de bezorging kan zitten, omdat er tijdens deze drukke dagen heel veel pakketten worden verzonden. Zorg dus ook dat jij hier rekening mee houdt en jouw klanten goed op de hoogte houdt.

6. After sales

Dat deze dagen jou een hoop omzet opleveren is natuurlijk heel mooi. Maar wat nu pas echt mooi zou zijn, is als die klant die voor het eerst in jouw webshop een aankoop heeft gedaan tijdens deze dagen een vaste klant wordt. Hoe je dit voor elkaar kan krijgen? Je moet jouw sales- en marketingteam aan het werk zetten. Zo kan de data geanalyseerd worden en kan je aan de hand hiervan retargeting campagnes opzetten. Ook kan je een deel van je marketingactiviteiten automatiseren met Marketing Automation. Hiermee kan je bijvoorbeeld e-mail flows instellen en klanten met voor hun interessante producten benaderen. Meer lezen over Marketing Automation? Download hier de whitepaper.

Veel e-commerce succes de komende tijd!

Heb jij een Magento webshop? Lees hier alles over Magento 2!

Contact met een e-commerce specialist: