9 Tips voor Zoekmachine Optimalisatie met Magento

Goed scoren in zoekmachines is inmiddels geen pré meer, het geeft een serieus sterkere marktpositie. Optimaliseren is dus van groot belang.

Je Magento webshop is eindelijk af. De lancering is achter de rug en je staat in de startblokken om  verkoop te gaan realiseren. En dan… oorverdovende stilte. Hoe genereer je traffic en breng je je webshop onder de aandacht? Adverteren met Google Adwords is geen gek idee, maar goedkoper en misschien ook effectiever is werken aan je organische zoekresultaat. Hoe ga ik er door middel van zoekmachine optimalisatie voor zorgen dat mijn Magento shop goed gevonden gaat worden? Neem een voorsprong op je concurrentie en zet de stijgende trend in op weg naar een hogere positie!

 

1. Gebruik unieke productbeschrijvingen

Je Magento shop staat vol met producten en de kans is groot dat dezelfde producten ook op andere webshops worden aangeboden. Vaak wordt door de leverancier een productbeschrijving aangeleverd. 9 van de 10 shop eigenaren zullen deze toevoegen bij het product. Doordat deze beschrijving op bijna alle pagina’s hetzelfde is, wordt het onmogelijk om op deze manier goed te  scoren in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat deze teksten uniek zijn. Schrijf ze opnieuw en maak ze origineel. Zorg dat het belangrijkste zoekwoord in de titel van de pagina (waarop wil je scoren?), terugkomt. Vervolgens kun je het zoekwoord ook nog in de H1 van de pagina terug laten komen. Hiermee geef je Google direct aan waar de inhoud van de pagina over gaat.

 

2. Maak gebruik van ratings & rich snippets in de zoekresultaten

Het gebruik maken van rich snippets en beoordelingen in de zoekresultaten zorgt voor een betere ranking in de zoekresultaten. Doordat de beoordeling opvalt in de zoekresultaten zal de CTR van de pagina ook verhogen. Deze is namelijk totaal verschillend t.o.v. de andere resultaten. Zie hieronder bijvoorbeeld:

Screen Shot 2015-09-04 at 10.09.09

3. Gebruik unieke meta descriptions

Ook is het belangrijk om een unieke meta description te hebben. Door een goede beschrijving zal de bezoeker eerder op jouw zoekresultaat klikken dan die van iemand anders. Zorg dat je deze zo aantrekkelijk mogelijk schrijft om de bezoeker te overtuigen jouw pagina te bezoeken.

 

4. Gebruik zoekmachinevriendelijke URL’s

Een zoekmachinevriendelijke URL is één van de belangrijkste SEO aspecten van een webpagina. Aan de hand van een URL bepalen zoekmachines het onderwerp van een pagina en directory-structuren. Een goede zoekmachine vriendelijke URL is SEO vriendelijk wanneer deze:
    Een logische opbouw bevat;
    Kort en bondig is;
    Zoekwoorden bevat, zover mogelijk vooraan de regel;

Het is belangrijk om dit na te lopen. Zijn er pagina’s/URL’s die je wilt aanpassen? Ga dit niet direct zelf doen, maar laat het ons even weten. Het zou zonde zijn als je de opgebouwde waarde van de URL verliest door deze direct aan te passen.

 

5. Optimaliseer je afbeeldingen

Zodra men op zoek is naar een product kijkt wordt ook vaak bij de afbeeldingen gekeken. Ook bij de afbeeldingen is zoekmachine-optimalisatie toepasbaar. Google kan namelijk geen afbeeldingen lezen en in plaats daarvan wordt een alternatieve tekst getoond. Dit houdt voor SEO in dat we hier meer informatie in kwijt kunnen. Op deze manier wordt de afbeelding dus geoptimaliseerd voor de vindbaarheid in Google afbeeldingen.

 

6. Start een blog

Het is ontzettend belangrijk om regelmatig nieuwe content te publiceren. Het heeft een positieve invloed op de vindbaarheid in de zoekresultaten. Het bereik wordt hierdoor groter waardoor de kans groter is dat je omzet hierdoor zal stijgen. Door interessante content te plaatsen zullen bezoekers eerder terugkomen naar je webshop. Je zult je hierdoor gaan onderscheiden en als expert in jouw branche worden gezien.

 

7. Gebruik je het robots.txt bestand juist?

Het bestand robots.txt draagt op zich niets bij aan zoekmachine resultaten. Echter is het bestand handig om te hebben omdat we hiermee ook pagina’s uit kunnen sluiten van zoekmachine indexatie, zelfs gehele directories. Wat in Magento standaard gebeurt is dat alle pagina’s in combinatie met filters opgenomen worden in de zoekresultaten. Dit lijkt prima omdat alle pagina’s opgenomen worden in de zoekresultaten, maar dat is niet het geval. Bijvoorbeeld de pagina: www.uwdomein.nl/productgroep/product kan worden gevonden in Google maar bijvoorbeeld ook www.uwdomein.nl/productgroep/product?land_van_herkomst=36 kan worden gevonden. Dit is zonde want alle waarde gaat ook nu ook naar al de filter pagina’s. Dit zijn dus pagina’s die niet relevant zijn om in Google te tonen. U kunt dit in de backend van Magento uitzetten. Dit kan door naar Systeem -> Configuratie -> Catalogus -> Search Engine Optimalisatie (SEO) te gaan en vervolgens ‘Categorieënpad voor product-URL’s gebruiken’ op ‘nee’ zetten. Hiermee voorkom je duplicate content.

 

8. Maak gebruik van een sitemap

Een sitemap.xml is vaak niet direct benaderbaar voor een bezoeker en wordt ook niet op de website vertoond. Zoekmachines zoeken echter wel naar zo’n bestand. Het is voor hen namelijk een soort inhoudsopgave van de website, zo kunnen zij zien welke pagina’s er allemaal bestaan. Een must-have voor zoekmachine optimalisatie.

 

9. Zorg voor een snelle laadtijd

De laadtijd van een website is een belangrijk punt voor Google. Hoe langer het duurt alvorens Google je site kan doornemen hoe groter de kans dat niet de gehele website wordt geïndexeerd. Het is belangrijk voor zowel Google als je bezoekers dat de pagina snel laadt. Bij een trage laadtijd haakt niet alleen Google af maar ook je bezoeker. Gebruik deze tool eens om te kijken hoe jouw website ervoor staat: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Wil jij weten hoe jouw Magento shop scoort op deze 9 punten? Vraag een gratis SEO scan aan.

Webinar: Meld je aan!

Lees meer over:

Magento support

Onmisbare eCommerce rollen

 

Neem vandaag nog contact met ons op.