Terugblik Magento

Imagine 2017

Closing the omnichannel gap

De internationale Magento-community streek van zondag 2 tot en met woensdag 5 april neer in Las Vegas. De stad met 104 casino’s ontving Magento’s jaarlijkse conferentie: Magento Imagine. Ook Youwe was erbij, om een sessie te vullen over een vernieuwende omnichannelstrategie. En hé, is dat niet Serena Williams daar op het podium?

 

Het Magento-platform is vaker onderwerp van gesprek tijdens een conferentie. Maar nergens pakt Magento het zo groot aan als in Las Vegas. Er zijn probleemloos vier dagen te vullen met praten over ’s werelds grootste e-commercesuite. Een platform dat met de upgrade naar Magento 2 sneller en veiliger is geworden en meer gericht is op mobiel gebruik. Waar gaat het over op zo’n conferentie? Nou, bijvoorbeeld over het verhogen van de mobiele conversie, het belang van UX design voor webshops en betere technologieën om te betalen. En een van de onderwerpen had een 100% Hollandse insteek: fietsen.

 

Closing the omnichannel gap

Youwe’s CEO Rob Wiek en CCO Erwin Idelenburg namen een sessie voor hun rekening met als onderwerp ‘Closing the omnichannel gap with Magento 2’. Toevallig een onderwerp waar Youwe meer dan gemiddeld verstand van heeft. Op B2B-gebied heeft Youwe slimme oplossingen in huis. Vooral op gebied van Magento Enterprise, de professionele uitvoering van Magento voor echt serieuze webshops. Niet voor niets maakt Youwe – als een van de 8 partners wereldwijd – deel uit van Magento’s advisory board, dat meepraat over nieuwe ontwikkelingen.

Dáár ging het dan ook over, tijdens de presentatie van Rob en Erwin. Voor fietsenwinkels in Nederland en België ontwikkelt Youwe een intelligent dealerplatform. Waarom intelligent? Wel, via het platform zijn complete fietsen en onderdelen te bestellen van meerdere merken, die toevallig worden geleverd door één en dezelfde fietsenproducent. De basis hiervoor is Magento 2, maar Youwe heeft het platform vergaand gecustomized.

 

Magento koppelen met ERP-systemen

Voorbeeldje: zo kunnen dealers aan de hand van een serienummer eenvoudig achterhalen welke trapas er in welk type fiets thuishoort. Die optie is achter de schermen weer gekoppeld met het ERP-systeem van de fietsenfabrikant. Met name de integratie van ERP in een e-commerce-omgeving vraagt expertise die niet op elke hoek van de straat te vinden is. En dan is het niet zo gek dat er twee Nederlanders in het verre Las Vegas dat verhaal mogen komen vertellen. Temidden van andere sprekers zoals tennisdiva Serena Williams, die als celebrity speaker het Magento-bal opende.

Namens Youwe was ook digital transformation consultant Henk Mensinga present.‘Imagine Magento is echt een community-event. Ik heb genoeg beurzen gezien over dit onderwerp, maar dit is toch wel indrukwekkend. Je komt hier echt de voorhoede tegen van de Enterprise-gebruikers. Voor ons is het de manier om contacten aan te halen en nieuwe kennis op te doen. Er komen steeds meer functionaliteiten en plug-ins bij die de Magento 2 Commerce Suite kompleter maken. Personaliseren van webshops bijvoorbeeld. Dat wordt een van de trends voor de nabije toekomst.’

Meer weten over e-commerce?