Blog PIM

Investeren in PIM is investeren in de toekomst

86% van de productmanagers werkt met Excel en klopt data handmatig in

Klantgerichte productinformatie is dé de sleutel die bezoekers van je webshop in kopers verandert. Up-to-date productdata schept vertrouwen. Je creëert een gevoel dat je klanten het juiste product, op het juiste tijdstip, tegen de juiste prijs kopen. En dát betaalt zich terug in loyaliteit.

 

De uitdaging is om productdata zo optimaal mogelijk aan te bieden die consistent is in ieder kanaal en op ieder touchpoint, om daarmee de hoogst mogelijke conversie te bereiken. Het is daarbij essentieel om de bronnen te centraliseren en afscheid te nemen van de traditionele Excel sheets en andere decentrale noodoplossingen. Alleen al het omarmen van nieuwe processen, en daarmee loslaten van de oude, is een behoorlijke kluif voor bedrijven.

 

PIM: PRODUCT INFORMATIE MANAGEMENT

PIM is de technologie die gebruikt wordt om productinformatie centraal op te slaan en te verwerken in jouw multichannel en crossmediale omgeving. Met een PIM systeem kan je product specifieke informatie opslaan en beheren. Ook kan een PIM systeem gekoppeld worden aan leveranciers, derde partijen en eCommerce- en backoffice systemen. Hierdoor kan het PIM systeem een centrale spil worden in jouw organisatie waardoor je altijd dezelfde informatie aan jouw klanten toont.

 

PIMCORE: HÉT OPEN SOURCE ENTERPRISE CONTENT PLATFORM

PIMcore is een van de meest vooraanstaande PIM platformen dat wereldwijd wordt gebruikt door meer dan 80.000 toonaangevende ondernemingen. PIMcore biedt één oplossing voor content, community en commerce via elk kanaal. Het integreert CMS (Content Mangement System), PIM (Product Information Management), DAM (Data Asset Management) en Digital Commerce functionaliteiten in één open source pakket. Daarnaast werkt het naadloos samen met eCommerce platformen als Magento. Zo zorg je voor een optimale distributie van jouw productinformatie.

 

CONCLUSIE: INVESTEREN IN PIM IS INVESTEREN IN DE TOEKOMST

Het shopping gedrag van de consument verandert jaarlijks en voor je het weet richten we ons alweer op het ‘magische’ jaar 2020. Een van de belangrijkste trends die van invloed zal zijn op de supply chain is de veeleisende consument die in toenemende mate 24/7 beschikbaarheid wil van goederen en informatie. Een PIM systeem, waarin productdata centraal verzameld en beheerd wordt, kan de oplossing bieden. Door productdata geautomatiseerd te verzamelen, controleren en beheren, zorg je er namelijk voor dat producten sneller in een webshop gezet kunnen worden en data gesynchroniseerd kan worden met andere systemen. De time-to-market wordt er enorm door versneld. Ook worden er minder fouten gemaakt en wordt er efficiënter gewerkt. Maar het belangrijkste: De online klant krijgt alle informatie die hij nodig heeft om een correcte aankoopbeslissing te kunnen nemen.

 

ADVIES YOUWE: “ELKE ORGANISATIE MOET BESCHIKKEN OVER EEN UP-TO-DATE PRODUCTAANBOD”

Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit om customer engagement te kunnen personaliseren als ook rijke content en boeiende digitale ervaringen te bieden. Om als organisatie succesvol te zijn met het online verkoopkanaal is het essentieel dat de organisatie beschikt over een up-to-date, relevant en compleet productaanbod. Met een PIM systeem stel je de organisatie in staat om op een efficiënte en gestructureerde manier resultaat te behalen. Verschillende mensen, met hun eigen specifieke kennis en kwaliteiten, zorgen samen voor het snel verrijken van productdata. Hoe eerder de productdata op orde is, hoe completer de data is en hoe beter je dienstverlening zal zijn richting de klant.

 

But there is more

Voor meer informatie over PIM, lees hier het whitepaper ‘PIM: Nooit meer foute productinformatie’. Bekijk hier ons webinar ‘PIM: Nooit meer foute productinformatie’. Of vraag hier een live-demo aan en ervaar wat PIM voor jouw organisatie kan betekenen.

Neem vandaag nog contact met ons op