YouTube Optimalisatie

Het goed scoren in verschillende zoekresultaten is iets wat iedere ondernemer graag wil. Zo ook scoren in YouTube.

Zoals wellicht al bekend is, is YouTube eigendom en een onderdeel van Google. Google‘s zoekmachine hanteert een algoritme (bepalend voor de ranking van de zoekresultaten), waardoor websites op bepaalde zoektermen wel of niet gevonden worden. Hoe dit algoritme precies in elkaar zit, is nog steeds een groot raadsel. Het is wel duidelijk dat er een aantal zaken een grote rol spelen bij de vindbaarheid van een website. YouTube hanteert een soort gelijk algoritme wat veel weg heeft van de Google zoekresultaten. Een aantal belangrijke punten, die we later gaan benoemen, kunnen zorgen voor een betere vindbaarheid in YouTube.

 

Optimaliseren van YouTube

Woorden waarop een video gevonden wil worden in de zoekmachines heten zoekwoorden. Een zoekwoord krijgt meer gewicht in een video als deze op een speciale manier wordt weergegeven. Het speciaal weergeven van zoekwoorden gebeurt door deze in specifieke HTML (opmaak) elementen te plaatsen. Een zoektermfocus betekent dat deze op diverse locaties in een video terug moet komen, om een zo hoog mogelijke ranking te krijgen.

 

Titel

De titel is een van de meest belangrijke optimalisatie onderdelen welke in een video toegepast kan worden. Deze titel bepaalt het onderwerp van de video, een goede reden om hier dan ook een doordachte zoekterm te plaatsen! De titel van de video wordt op belangrijke locaties getoond, in de browser zelf en de zoekresultaten. Wij adviseren om maximaal 70 karakters te gebruiken hiervoor. Gebruikt u er meer dan zal deze afgebroken worden en niet volledig zichtbaar zijn. Het schrijven van een aantrekkelijke titel is dus heel belangrijk, omdat bezoekers overtuigd moeten raken om juist die pagina uit de zoekresultaten te bezoeken.

 

Videobeschrijving

Zorg ervoor dat de zoekwoorden terugkomen in de videobeschrijving. Deze wordt onder de titel in de zoekresultaten weergegeven. Zoekers lezen deze beschrijving. De eerste indruk bepaalt welke video wordt bekeken. De beschrijving omschrijft, in het kort, het onderwerp van de video. Hier kan (aanvullende) informatie geplaatst worden. Een bijkomend voordeel is dat in de beschrijving die wordt weergegeven in zoekresultaten, de gezochte zoekterm(en) dikgedrukt worden. Dit zorgt voor een hogere Click Through Ratio (CTR). In totaal geeft YouTube 5.000 karakters in het beschrijvingsveld. Het beste is om er in de eerste kop niet meer dan 110 te gebruiken. Zodra u dit wel doet dan wordt deze afgebroken.

 

Labels

Labels zijn sleutelwoorden die jouw video beschrijven. Zorg ervoor dat deze gevuld worden met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Gebruik er niet teveel, want dit kan juist weer een negatief effect hebben. Het gebruik van 3 tot 4 zoekwoorden is voldoende.

 

Aantal views

In de eerste 5 tot 10 seconden wordt beslist of jouw video interessant is. In deze korte tijd moet je de kijker zien te boeien. Pak dit dus goed aan, want dit heeft invloed op de vindbaarheid van de video’s. YouTube kijkt namelijk naar het aantal views wat een video heeft. Dit is een factor die meespeelt in de uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Ook de lengte van de views speelt een rol. Bekijkt iemand je video 10 seconden of wordt hij helemaal afgekeken? Hoe langer de video bekeken wordt, hoe beter dit uiteindelijk voor je ranking is. Zorg er dus voor dat je de kijkers blijft triggeren om de video af te kijken.

 

Website URL Vermelden

Vermeld in de beschrijving jouw website URL. Zorg er wel voor dat hier http:// voor staat. Staat dit er niet voor dan is de URL niet klikbaar.

Fout à www.youwe.nl
Goed à https://www.youwe.nl

 

Delen van video’s

Zorg ervoor dat kijkers de mogelijkheid hebben om meer informatie te vinden. Dit kan in de beschrijving met een link naar jouw pagina. Besteed tevens aandacht aan social media. Dit is namelijk ontzettend belangrijk. Bied de mogelijkheid om de video te delen in het netwerk van de kijker. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid. Tijdens het uploaden kun je zelf aangeven of je de video wilt delen op andere vormen van social media, zoals Google+, Facebook en Twitter.

 

Videominiatuur

Tijdens het uploaden van de video heb je de mogelijkheid om een miniatuur kiezen. Dit valt in de zoekresultaten duidelijk op. Dit kan net de trigger zijn om voor jouw video te kiezen. Zorg dus dat je kiest voor een miniatuur en kies hiervoor de meest pakkende miniatuur!

Veel succes met het optimaliseren van je YouTube video’s. Voor meer informatie weet je ons te vinden!

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.