Van acquisitie naar win-back strategie

Hoe we ons in de schijnwerpers kunnen werpen van potentiële klanten

Voordat we ingaan op de succesfactoren van een win-back strategie, worden hieronder kort de 2 manieren aangestipt waarop we ons in de schijnwerpers kunnen werpen van potentiële klanten:

  • Remarketing in het Google Display Netwerk

    Remarketing geeft de mogelijkheid om gebruikers die al eerder op onze site zijn geweest via het Google Display Netwerk opnieuw te benaderen. We kunnen dit doen met banner materiaal en tekstuele advertenties of voor webshops met dynamische remarketing gebaseerd op een Google Merchant Center feed.

 

  • Remarketing Lists For Search Ads (RLSA)

    Remarketing lijsten voor zoekadvertenties (RLSA) bieden de mogelijkheid om biedingen, advertentieboodschap of keyword strategie te wijzigen voor gebruikers die de website eerder hebben bezocht. Hiermee kun je gebruikers met een specifieke interesse of bijvoorbeeld aan duidelijk aankoopintentie extra gaan targeten in het zoeknetwerk.

Aanpak voor een succesvolle win-back strategie

  1. Zorg dat je remarketing strategie via Zoeken én het Display Netwerk op één lijn zijn. Dit vergroot namelijk de kans op contact met potentiële klanten in verschillende stadia van hun online aankoopreis.
  2. Randvoorwaarde voor succes is een aanzienlijke benodigde data: 100 gebruikers in de cookie pool hebben voor Display Remarketing en 1.000 gebruikers voor RLSA targeting.
  3. Overweeg hoe je je doelgroep kunt laten overlappen in je campagnes. Voorbeeld: Je wilt niet alleen je biedingen verhogen als iemand eerder op je website is geweest, maar ook als zij tot je ideale demografische doelgroep behoren. Ook kun je je remarketing afstemmen op het soort pagina’s die zij bezocht hebben.
  4. Hoe gerichter en relevanter je je strategie maakt voor de gebruiker, hoe beter. Natuurlijk hoeft deze strategie niet te stoppen bij betaalde zoekresultaten. Deze strategie zou ook kunnen verwijzen naar andere digitale marketing kanalen.

Bonustip:

Zorg dat je vandaag nog begint met het vullen van je remarketinglijsten, je kunt ze maar beter vast hebben en ze achteraf niet gebruiken (kost niets). Wellicht dat je over een half jaar ineens een actie of boodschap hebt, deze kun je dan vrij snel en eenvoudig bij je eerdere sitebezoekers in beeld brengen.

Meer over Web Content Management:

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.