SEO ranking factoren

Hoe word ik goed gevonden in Google?

Dit is een vraag die bij veel ondernemers speelt. In deze blog wordt kort uitgelegd waar je op moet letten om uiteindelijk beter te gaan scoren in Google.

Er is een verschil tussen On-Page SEO en Off-Page SEO. Bij On-Page SEO heb je zelf alles in de hand. Hierbij kun je denken aan het schrijven van content. Bij Off-Page SEO heb je het niet direct in de hand. Social media is hier een goed voorbeeld van. Als eerste gaan we wat dieper op On-Page SEO in.

 

On-Page SEO

Onder On-Page SEO vallen content, structuur en HTML. Content is en blijft belangrijk en dit zal de komende jaren ook zo blijven. Het is belangrijk om goede en relevante content te publiceren. Content waar de bezoeker echt iets aan heeft en die antwoorden geeft op de vraag van de bezoeker. Zodra mensen gaan googelen zijn ze naar iets op zoek. Door relevante en waardevolle content te plaatsen, probeer je deze vragen te beantwoorden.

Belangrijk is om onderzoek te doen naar je doelgroep en de volgende vragen te stellen:

  • Hoe zoekt mijn doelgroep?
  • Hoe ga ik mijn content schrijven?
  • Waar zoekt mijn doelgroep op?
  • Waar publiceer ik mijn content?

Dit is essentieel om te weten voor je gaat starten met schrijven. Op deze manier is de kans groter dat je de juiste doelgroep bereikt.

 

Structuur

De structuur van de website is voor zowel Google als de bezoeker belangrijk. Google scant de website en als deze goed is opgebouwd, kan deze makkelijk geïndexeerd worden door Google. Hetzelfde geldt voor de bezoeker. Zodra de website niet duidelijk is opgebouwd is de kans groot dat de website weer wordt verlaten. Een aantal punten die meespelen bij de structuur van de website zijn:

  • Een voor Google makkelijk te scannen website
  • Gebruiksvriendelijkheid voor mijn bezoeker
  • Snelheid van mijn website
  • Unieke content en vermijd dubbele content

 

Hoe je resultaten er in Google uitzien is wat onder HTML wordt verstaan. Zorg ervoor dat je in de titel van de pagina kort en bondig laat zien waar de tekst over gaat. Dit is goed voor Google en voor je bezoeker. De bezoeker moet namelijk door de titel en je beschrijving getriggerd worden om de pagina te bezoeken. Eenmaal op de pagina aangekomen is het goed om (sub)koppen te maken in de tekst. De tekst is zo makkelijk scanbaar en de (sub)koppen spelen een belangrijke rol in de ranking factoren. Besteed hier dus de nodige aandacht aan en zorg dat in de titel en (sub)koppen belangrijke zoekwoorden worden vermeld.


Off-Page SEO

Off-Page SEO zijn elementen waar je niet direct invloed op hebt. Hieronder vallen betrouwbaarheid, link management, persoonlijke zoekresultaten en social.

Betrouwbaarheid wordt mede bepaald door je bezoekers. Hoe beter je pagina’s en content zijn, hoe beter je bezoekers dit gaan waarderen. Op deze manier kun je een grotere autoriteit op het internet worden. Ook speelt mee hoe lang bezoekers op de pagina blijven. Zodra ze op de pagina komen en direct weg klikken, zal dit nadelige gevolgen voor je autoriteit hebben. Het is daarom belangrijk om waardevolle informatie aan je bezoeker te tonen, zodat ze langer op de pagina blijven.

Bij het publiceren van waardevolle content zal dit op het internet niet onopgemerkt blijven. Andere pagina’s kunnen naar deze content linken/delen/reageren en zo jouw pagina nog sterker maken. Degenen die naar jouw pagina/website linken, zullen ook betrouwbaar moeten zijn. Deze links kunnen beter niet vanuit spam blogs, forums of andere slechte websites komen. Het krijgen van deze natuurlijke links laat zien dat je op de juiste weg bent. Het betalen voor links wordt afgeraden. Google ziet dit en kan je daarvoor straffen. Zorg er dus voor dat alles op een natuurlijke manier verloopt.

 

Social media

Social media is de laatste jaren enorm gegroeid. Dit is ook een goede maatstaf voor Google om te kijken hoe populair de site is. Respecteren de mensen wat je publiceert? Hoe vaak wordt content gedeeld op het sociale netwerk? Deze punten hebben een grote invloed op de zoekresultaten en zijn daarom ontzettend belangrijk om mee aan de slag te gaan.

Zodra je ingelogd bent met je Google account, kun je andere zoekresultaten in Google krijgen. Google optimaliseert dan namelijk je resultaten, zodat deze beter aansluiten bij je algemene zoekgedrag. Een eerder bezoek of een like op social media kan er dus voor zorgen dat je website hoger rankt dan anders. Daarom is het belangrijk om actief op social media te zijn.

 

Gratis SEO scan

In deze blog is kort en krachtig uitgelegd waar allemaal op te letten om beter vindbaar te worden in de zoekmachine Google. Er zijn nog ontzettend veel andere punten die hier deel van uit maken. Wil je hier meer informatie over? Wij kunnen een gratis SEO scan doen om ook jouw site op deze punten te beoordelen en advies te geven, zodat ook jouw website beter gevonden wordt in Google. Meld je ook aan voor ons SEO webinar.

Meer over Online Marketing:

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.