Wat is content marketing?

Content marketing is het publiceren van content die voor de doelgroep relevant en waardevol is en inspeelt op de informatiebehoefte.

Men zoekt tegenwoordig voortdurend naar informatie, maar niet meer via de krant of andere geprinte media. Google is inmiddels het meest gebruikte middel voor het vinden van informatie. Wanneer iemand een probleem heeft gaat hij/zij op zoek naar relevante informatie die interessant genoeg is om het probleem op te lossen. Door goede content te schrijven is het mogelijk het probleem van de zoeker op te lossen en zo een nieuwe klant te binden.

 

Hoe werkt content marketing nu eigenlijk?

Zoals hierboven al is uitgelegd probeert men de doelgroep van de juiste informatie te voorzien. Met jouw content wil je de doelgroep in verschillende fasen kunnen helpen. In het begin zal de doelgroep aan het oriënteren zijn. Waarom heeft hij/zij jouw product of dienst nodig? Waarom is het zo belangrijk voor hen om uw product aan te schaffen? Zodra je de lezer duidelijk kan maken wat deze persoon tekort komt, zal de interesse gewekt worden voor producten of diensten zoals die van jou. In deze fase ben je als potentiële oplossing in beeld gekomen. Vervolgens gaat de zoeker bepalen welke oplossing het beste bij het probleem past. Nadat duidelijk is waarom de doelgroep uw product of dienst nodig heeft, zal er vergeleken gaan worden. Op het internet zijn er waarschijnlijk nog meer aanbieders van jouw product of dienst. Men zal vergelijken op prijs, kwaliteit, ervaringen en service. Op basis hiervan zal uiteindelijk de knoop worden doorgehakt.

De juiste content zal helpen dat de doelgroep voor jouw product of dienst kiest. Door deze fasen te beschrijven kun je twee vliegen in één klap slaan. Je speelt in op de behoefte van de doelgroep en door jouw uitleg en aanbod is de kans groot dat je de winnaar wordt. Daarnaast is het schrijven van content zeer goed voor Google. Wil je meer weten over hoe te scoren in Google? Lees dan hier alles over zoekmachine optimalisatie.

 

Waarom moeten we content marketing gaan gebruiken?

Iedereen die op zoek is naar antwoorden op vragen, gebruikt een zoekmachine. Google is de meest gebruikte zoekmachine. Met goede content en het juiste taalgebruik die aansluit op jouw doelgroep, is de kans groot dat je beter gaat scoren in Google. Beter scoren in Google levert meer bezoekers op, meer bezoekers levert meer aanvragen op, meer aanvragen levert meer aankopen op. Hierdoor wordt jouw bedrijf succesvoller. Content marketing is niet enkel voor Google van belang, maar ook voor jouw social media. Schrijft u goede en relevante content, dan zal jouw doelgroep deze gaan delen. Door het delen van jouw content wordt jouw bereik ook alsmaar groter, wat weer zal leiden tot meer verkoop.

 

Hoe optimaliseer je content?

Tegenwoordig zijn er diverse software, zoals Google Analytics en Hotjar,  voorhanden om precies te achterhalen wat er met jouw content gedaan wordt. Wordt jouw content in zijn geheel gelezen of slechts een deel ervan, waar klikt men op, hoe lang blijft men op jouw content pagina, et cetera. Je kunt met deze inzichten jouw nieuwe content aanpassen en bijsturen om nog beter in te spelen op de behoefte van de lezer.

 

Lees hier 4 redenen waarom je anno 2016 niet zonder het gebruik van content marketing kan.

  1. Pluspunten voor Google

Zodra er unieke en nieuwe content op jouw website komt, is dit goed voor Google. Google beloont hoogwaardige content met een goede positie in de zoekresultaten.

  1. Traditionele media neemt af

Vanwege de opkomst van het internet, tablets, telefoons en laptops is de traditionele media sterk afgenomen. Content marketing is niet tijdelijk, het blijft altijd zichtbaar op het internet en is altijd voorhanden. Hierdoor behoud je naamsbekendheid.

  1. Social Media

Plaats jouw content op social media, waardoor je met uw doelgroep interactie kan aan gaan en jouw bereik groter gaat worden.

  1. Kostenbesparend

Traditioneel adverteren gaat vaak gepaard met hoge kosten. Met content marketing kun je gemakkelijk jouw content plaatsen en laten lezen aan uw doelgroep, zonder advertentiekosten.

 

Content marketing is en blijft zoals je hierboven hebt gelezen een krachtig marketingmiddel. Je kunt jouw content lezers voorzien van informatie waar zij op dat moment naar op zoek zijn. Voldoet deze informatie aan de criteria van de lezer, dan kan deze uitgroeien tot een nieuwe, tevreden klant. En dat is toch waar we naar op zoek zijn en dé ultieme bekroning op uw werk.

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.