Marketing Automation: Big brother

Meer dan 82% van de organisaties gebruikt e-mail automation als marketing tool. En dat getal loopt op: e-mail neemt nog steeds een belangrijke plek binnen de budgettering in. Marketing Automation is in vergelijking met e-mail automation een echte ‘big brother’ en biedt meer functionaliteiten.

Toch staat Marketing Automation nog in de kinderschoenen als het op gebruikers aankomt. Veel organisaties hebben baat bij de software, maar hoe maak je de afweging tussen Marketing Automation en e-mail automation?

Marketing automation versus e-mail automation: De battle

Binnen Marketing Automation speelt e-mail een belangrijke rol. E-mail zorgt ervoor dat je je klanten én leads bindt en boeit met aantrekkelijke content. Dat zie je terug in verhoogde engagement onder je doelgroep en een sterke reductie in het aantal afmeldingen. Dankzij geavanceerde segmentatie in je marketing automation pakket ben je altijd relevant, voor iedereen. Dit is bij e-mail automation niet vanzelfsprekend. Hoewel goedkoop, is het nadeel dat je vaak één vormgeving hebt voor je templates en de segmentatie opties beperkt zijn.

Marketing Automation wordt geprezen om de veelzijdige mogelijkheden. Een soort Big Brother die de touwtjes van je website goed in de hand heeft. Bezoekergedrag wordt zorgvuldig gemonitord en vormt de basis voor sterke persona’s. Leads worden automatisch gesegmenteerd aan de hand van slim ingestelde regels. Een ander belangrijk verschil is het campagne management. Dit werd bij e-mail marketing beperkt tot de website en e-mail. Marketing Automation garandeert het beheer van een multichannel campagne.

 

De voorwaarden voor succes

Marketing Automation is veelzijdig, maar vraagt net als email automation om een effectieve strategie. Succes komt namelijk, in tegenstelling tot sommige beloften, niet uit de lucht vallen. Een kritische inventarisatie is van belang:

  • Wat zijn je wensen? Welke functies zijn must-haves en welke nice-to-have?
  • Wat is je doelstelling met de software? Welke KPI’s spelen een rol?
  • Welke systemen heb je nu tot je beschikking, wat zijn de pros en cons?
  • Hoeveel verandering gaat de implementatie teweeg brengen? Hoe ready-to-start is de organisatie?
  • Wat zijn je verwachtingen?

Een strak plan zorgt voor een gerichte implementatie van Marketing Automation in je organisatie, zodat je je succeskansen vergroot.

Budgettaire impact

Je hebt jaarlijks een redelijk marketingbudget tot je beschikking en dit resulteert ook in prima resultaten. Jouw marketingactiviteiten zijn erop gericht om relevante contactmomenten met klanten en leads te realiseren. Maar wélke activiteit heeft nu de doorslag gegeven voor aankoop? In hoeverre is jouw resultaat terug te relateren aan je inspanningen, zodat je elke periode scherpere keuzes kunt maken? Met marketing automation meet je welk resultaat je met elke geïnvesteerde euro hebt behaald.

Marketing Automation is overigens in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. De vraag is of een organisatie met weinig rij ervaring direct in een Ferrari wil rijden. De budgettaire impact van marketing automation verschilt, er zijn pakketten op de markt verkrijgbaar die niet veel schelen van e-mailautomation en er zijn pakketten die zich meer lenen voor de grote (internationale) corporates.

Voor de duidelijkheid hebben we de belangrijkste verschillen voor je op een rij gezet: wat heeft marketing automation wel dat e-mail automation niet heeft?

Screen Shot 2016-02-18 at 14.51.45

De eenvoud van e-mail automation of veelvoud van marketing automation?

Marketing Automation valt naar eigen smaak in te richten en dat begint al bij de aanschaf. De pakketten lopen uiteen en het is van belang eerst te oriënteren. Daar mag e-mail automation niet bij worden vergeten. Hoewel Marketing Automation het potentieel van e-mail automation heeft overstegen doet het nog altijd goede zaken. Het is belangrijk om te onthouden dat Marketing Automation vooral is bedoeld om ten gunste te komen van de Marketing en Sales taken en het is nu slechts de vraag of je dat als onderdeel gaat gebruiken van een groter geheel of bij de eenvoud van e-mail automation blijft. Het belangrijkst is een goede strategie. Van daar uit bouw je aan een efficiënte aanpak.

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.