Marketing automation versus CRM software

Leads en klanten in één systeem

Een CRM systeem wordt door veel organisaties gebruikt om, geholpen door een database aan kennis, de relatie met klanten te versterken. Maar, hoe zit dat met de fase vóórdat er sprake is van een klantrelatie? Je wilt toch ook een relatie met potentiele klanten opbouwen? Hen identificeren, voorzien van relevante informatie en de aankoopreis optimaliseren. Marketing automation is een CRM systeem voor klanten én leads in één en helpt je voor beide groepen relevant te zijn door middel van geavanceerde personalisatie technieken. Wel vraagt dit commitment en eigenaarschap, een CRM systeem alleen voldoet op het moment dat dat er (nog) niet is.

 

Marketing automation is niet een kwestie van aanschaf om je business te helpen aan meer gekwalificeerde leads. Het is tijdrovend en vraagt om focus van iemand die zich hier dagelijks in vast kan bijten. Hoe verschilt dat van een CRM-systeem? Onderstaande afbeelding laat één fundamenteel verschil zien: Hoewel veel bedrijven creatief omgaan met hun CRM systeem en daarin ook leads opnemen, blijft de oplossing vooral gespecialiseerd in de laatste fase van de aankoopreis. Marketing automation ondersteunt het héle proces.

marketing-automation-vs-crm

Marketing automation identificeert de leads die binnenkomen op je website, zodra ze een formulier invullen (download paper, aanmelden webinar, aanvraag demo). Op dat moment heb je met terugwerkende kracht inzicht in de hele aankoopreis, vanaf het allereerste contactmoment. Op basis van die informatie kun je met behulp van content beter voldoen aan de persoonlijke informatiebehoefte. Uit het aantal interacties kun je afleiden in welke fase van de aankoopreis een potentiele klant zich bevindt, en op basis daarvan draag je de ‘hot leads’ over aan sales mét gedetailleerde prospectinformatie. In de huidige situatie is dit pas het moment dat het klantcontact handmatig in CRM gezet wordt, vaak zeer beperkt.

 

Marketing automation geeft je zeer uitgebreide informatie over het bezoekersgedrag van je leads: Hoe vaak en wanneer ze je website bezoeken, wat ze bekijken en of ze iets downloaden of zich ergens voor aanmelden. Doordat je de héle aankoopreis inzichtelijk hebt, wordt zichtbaar waar het proces aan optimalisatie nodig is. Komen er voldoende bezoekers op de website, maar vindt er geen conversie plaats? Dan dient er kritisch naar de conversiemogelijkheden gekeken te worden. Vindt er conversie plaats, maar onvoldoende vervolginteracties? Wellicht dat dan de aangeboden content onvoldoende aansluit op de informatiebehoeften.

 

Wat zijn de grootste verschillen tussen een CRM-systeem en Marketing Automation?

CRM-systeem versus Marketing automation tool

Is je CRM systeem onlosmakelijk met de business verbonden en daardoor de overstap een complexe aangelegenheid? De meeste marketing automation tools beschikken over integratiemogelijkheden met CRM-systemen. De koppeling zorgt ervoor dat je niet twee systemen hoeft bij te houden, maar de data automatisch gesynced wordt zodat beide systemen up to date blijven.

 

Marketing automation heeft nog veel meer voordelen voor, tijdens en na het closen van een deal.  Lees  wat marketing automation voor je salesafdeling kan betekenen en hoe je effectief punten toekent aan leads, zodat je ze optimaal kunt bedienen met de juiste content.

Sharpspring marketing automation

Youwe is Silver SharpSpring partner, omdat SharpSpring het beste aansluit bij onze business. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we alleen SharpSpring leveren als marketing automation tool. Wil je meer weten over welk pakket het beste bij jou business past en hoe je die strategie moet implementeren? Onze marketing automation expert helpt je graag een stapje verder! Neem hier contact met hem op.

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.