Welke Magento B2B features stimuleren je online aankopen?

Een Magento webshop die de koper een zetje in de rug geeft, dat kan ook bij B2B.

Dat Magento en online winkelen voor consumenten arm-in-arm gaan mag vanzelfsprekend worden genoemd. In de B2C markt heeft Magento een sterke positie, maar ook in de B2B markt wint Magento terrein. De B2B-kopers blijken steeds vaker online tot aankoop te willen overgaan; de cijfers zijn indrukwekkend. Onderzoek onder B2B-kopers wees uit dat bijna 30% van hen al een deel online koopt. De verwachting is dat 57% van de B2B-kopers binnen drie jaar meer dan de helft van de aankopen online gaat doen. De vraag is nu: welke features van Magento gaan online aankopen van klanten stimuleren?

 

5 Magento B2B features

1. Accountmanagement

Magento biedt de mogelijkheid verschillende rechten en rollen toe te kennen binnen het inkoopproces. Zo kun je het inkoopbeheer onderbrengen in een inkoopproces, waarbij je vooraf een zogenaamde ‘toestemmingsprocedure’ inricht. Ook kan rekening worden gehouden met order limieten, zodat de verantwoordelijke weliswaar niet álles in eigen beheer hoeft te houden maar wél inzicht en eindzeggenschap behoudt in het inkoopbeleid.

 

2. Quick order

Waar een consument veelal inspiratie zoekt, wil een groothandel idealiter níet de hele webshop doorklikken voordat hij zijn (vaak herhalings-)aankopen compleet heeft. Daar heeft Magento wat op gevonden: Quick Order. Bij Quick Order haalt de webshop automatisch je producten op bij invoer van het ordernummer. Meer gebruiksgemak, lagere aankoopdrempel.

Gebruiksgemak is essentieel voor het online kanaal, willen je afnemers dit verkiezen boven de telefoon. Een online platform blinkt uit in zijn geheugenfunctie, je bestelhistorie wordt opgeslagen, zodat je met één klik herhalingsaankopen voltooid.

 

3. Klantspecifieke afspraken

De ene afnemer is de andere niet: waar voor een speciaalzaak stuksprijzen gehanteerd worden, haalt een groothandel mogelijk schaalvoordeel uit bulkaankopen. Waar de één een levertijd van een paar dagen acceptabel vindt, is bij de ander een levertijd van langer dan 24 uur onbespreekbaar. Dergelijke afspraken zijn veelal arbeidsintensief. Magento handelt klantspecifieke afspraken automatisch af, op basis van de ingegeven informatie. Dit vraagt eenmalige input, maar vervolgens kun je wel tijd besteden aan de zaken die écht belangrijk zijn: de klant.

 

4. Mobiel bestelgemak

Flexibiliteit wint aan invloed als het aankomt op nieuwe eisen bij het online orders plaatsen. Niet alleen de consument, maar ook de bedrijven willen dat zij makkelijk ‘on the go’ producten kunnen aanschaffen. Anytime, anywhere. Zodat je direct, naast het lege schap, via je tablet je voorraadtekorten kunt oplossen, bijvoorbeeld. Met Magento te gebruiken garandeer je een soepel werkende website op nagenoeg ieder platform. Mobiel, tablet of pc.

 

5. ERP integratie

Verkoop is nog altijd een kwestie van vraag en aanbod. Misschien dat je de marktvraag niet ‘exact’ kunt voorspellen, je kunt je aanbod en logistiek hier wel op afstemmen. Zo is Magento naadloos te integreren met je ERP systeem (zie ook Magento SAP connector) Zelfs al krijgt Magento een update waardoor synchronisatie niet meer mogelijk zou zijn, de connector zorgt ervoor dat de traffic blijft lopen. Je inventaris up-to-date, en de verkoop kan gewoon door.

Bron: https://www.internetretailer.com/2015/08/14/magento-steps-its-focus-manufacturers-and-distributors

Webinar: Meld je aan!

Lees meer over:

Magento e-commerce

B2B

B2C

Neem vandaag nog contact met ons op.