Het recept van marketing automation voor jouw event!

Het organiseren van events is voor veel marketeers vaste prik op de jaarlijkse agenda. Het organiseren van een evenement, zelfs maar voor één dag, is een tijd- en energierovende klus. De voorbereiding start vaak al maanden van te voren, gevolgd door ‘het moment suprême’ en, niet te vergeten: de follow-up!

Cijfers liegen niet, events zijn een bewezen methode om naamsbekendheid te winnen, dat zich terugbetaalt in meer traffic, meer leads en – vaak op de lange termijn- nieuw werk. Niet gek dat marketeers veel tijd steken in events. Maar dat kan efficiënter! Hoe werf je meer bezoekers, zorg je voor meer écht waardevolle leads en organiseer je je leadopvolging?

Welkom Marketing Automation!

Hoe kan marketing automation mijn event strategie verbeteren?

Je hebt waarschijnlijk allang een strategie uitgestippeld voor je event. Geweldig! Nu, voeg aan die strategie bij elk stapje een snufje marketing automation toe, een eetlepel content, goed roeren, et voilà! Je hebt succesvol marketing automation geïmplementeerd in je bestaande event marketing strategie. Met marketing automation leiden online en offline activiteiten niet langer een gescheiden leven, maar zorg je voor een goed geïntegreerde customer journey. In alle fasen, voorbereiding, uitvoering en tijdens de follow up van het event.

Meer bezoekers voor je event

3 tips om meer bezoekers voor je event te werven met minder inspanning

Wil je meer aanmeldingen werven? Je no-show tot minder dan 5% reduceren? Jouw stand bezoeken of enthousiast worden over jouw seminar? Zorg voor een aantrekkelijke communicatie vooraf: één op één toegespitst op je doelgroep, in plaats van een massa e-mail. Het maken van relevante content en verzenden van relevante mails naar de juiste mensen is met marketing automation makkelijker dan je denkt en leidt tot beter resultaat.

  • Investeer in het ontwikkelen van goede doelgroep lijsten. Bepaal op basis van welke kenmerken je wilt segmenteren, bijvoorbeeld gebaseerd op locatie, interesse of functie. Marketing Automation plaatst dan (met terugwerkende kracht) jouw doelgroepen in de juiste lijst.
  • Produceer relevante content, die je afstemt op de marksegmenten die je hebt verdeeld in lijsten. Welke beweegredenen gelden voor hen om naar het event te komen? Waar gaat hun interesse naar uit? Concretiseer je persona’s en zorg dat je je boodschap afstemt op je doelgroep. Personaliseer je content voor elke lijst.
  • Plan de relevante e-mails en pushberichten in op basis van een uitgedachte workflow. Hiermee automatiseer je een aantal tijdrovende activiteiten weg en kun je bovendien ook nog zíen of je inspanningen tot het gewenste effect leiden en desgewenst bijsturen.
magnet-blog

Meer leads genereren tijdens een event

3 tips om meer leads te genereren tijdens je event

Leads genereren: ‘Kan marketing automation daar dan ook bij helpen?’ Absoluut! Gevulde zakken met businesskaartjes – die je vervolgens urenlang in CRM moest invoeren- is voorgoed verleden tijd. Met marketing automation kun je dit proces versnellen en vergemakkelijken. Hoe dan?

  • Zet tijdens het event op een computer of iPad een juiste landingspagina aan waar bezoekers van het event een formulier in kunnen vullen met hun gegevens. De informatie die hij invult in dit formulier, wordt direct teruggekoppeld naar je marketing automation systeem.
  • Bedenk welke informatie je van je bezoekers nodig hebt om hen in de toekomst van relevante informatie te kunnen bedienen. Aan de formulieren kun je eindeloos veel opties toevoegen zoals: op welk event deze lead het formulier heeft ingevuld, waar zijn interesses liggen, of zelfs waar jullie over gesproken hebben!
  • Op basis van de antwoorden op het formulier kun je zorgen dat de software jouw lead automatisch aan de juiste lijst toevoegt, van de juiste contactpersoon een (persoonlijk) mailtje ontvangt en hij op basis van zijn of haar interesse relevant informatiemateriaal ontvangt.

Een goede leadopvolging na je event

The proof in the pudding…: 3 tips om je leadopvolging goed te organiseren

Een goede mix van ingrediënten en juiste interpretatie van het recept leidt tot het gewenste resultaat, in dit geval nl. dat degenen die de taart lekker vinden, meer informatie over die taart krijgen en degenen die de taart niet lekker vinden, vervangende taart-informatie krijgt: ‘Leadnurturing’.

  • Ontwikkel een zogenaamde drip campaign, die enerzijds de herkenning van het event oproept en anderzijds aansluit op de behoeften of interesses die tijdens het event kenbaar zijn gemaakt. Je kunt de drip campaign zo ontwerpen, dat je aan elke interactie andere consequenties hangt. Klikt de lead vooral op één bepaald onderwerp? Dan komt deze in een nieuwe lijst en wordt het informatie aanbod aangepast.
  • Koppel aan elke interactie met de lead (clicks, downloads, views of aanmelding) een leadscore. Hoe lager de score, hoe minder ‘rijp’ voor een salesgesprek (meer over leadscoring lees je in deze blog). De leads met een lagere score worden in eerste instantie met drip campaigns bewerkt, die ertoe bijdragen de leadscore te verhogen.
  • Meet! Natuurlijk wil je na het event weten wat je inspanningen en investeringen hebben opgeleverd. Door leads aan een campagne te hangen, kun je heel gemakkelijk zien hoeveel leads je hebt gegenereerd, met welke kosten en natuurlijk; welke van die leads zijn geconverteerd naar klanten. Je kunt deze informatie gebruiken om de ROI van je inspanningen te berekenen en voorspellen hoe je in de toekomst je volgende succesvolle event kunt inrichten. Of te wel: je optimaliseert je recept door de ervaringen die je opdoet! Immers:
‘No one is born a great cook, one learns by doing’
Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.