5 Tips om je zoekmachine ranking te verhogen met Google Search Console

Een top 3 positie in de Google Zoekmachine, dat wil iedereen wel! Maar je krijgt het niet cadeau, iedere pagina wordt door Google nagekeken en op waarde geschat. Op basis waarvan bepaalt Google die waarde? Dat is de ‘million dollar question’ bij uitstek!

Google Search Console*, voorheen Google Webmastertools, is een gratis hulpprogramma vanuit Google. De tool geeft je meer inzicht in de manier waarop Google de website indexeert, zodat je je website daarop kunt inrichten om een hogere positie in de zoekmachine te behalen. Hieronder leiden we je kort door de mogelijkheden van Google Search Console.

*Voordat je aan de slag kunt dient je website gekoppeld te worden aan Search Console. Iedere webbouwer of expert kan dit doen, binnen enkele dagen heb je dan inzicht in de informatie.

Val op in Google met je zoekopmaak

Hieronder zie je een zogeheten ‘rich snippet’ van VI-travel. Dit bevat gestructureerde data uit de inhoud van een website, die je kunt wijzigen door het aanpassen van de zoekopmaak. Deze data vormt een extra trigger op de website te bezoeken.

Analyseer de prestatie & positie van je website

Zoekanalyse is één van de meest gebruikte mogelijkheden, die inzicht geeft in de trefwoorden waarop gezocht wordt in Google en welke zoekresultaten leiden naar jouw website. Anders dan in Analytics kun je met Search Console achterhalen hoeveel klikken er in een bepaalde periode, maximaal 90 dagen, zijn geweest op je website vanuit de zoekmachine. Daaronder is te zien welke zoekopdrachten zijn ingevoerd in Google om uiteindelijk op jouw zoekresultaat te klikken. Daarnaast kun je ‘Vertoningen’, ‘CTR’ en ‘Positie’ aanvinken en hiervan de resultaten inkijken.

  • Vertoningen geeft inzicht in hoe vaak je website zichtbaar was in Google,
  • CTR (Click Through Rate) geeft inzicht hoeveel procent van de personen die iets opzoekt op jouw website klikt
  • Positie is de hoogte van je website in de Google zoekresultaten.

Al deze punten geven goed weer hoe jouw website organisch presteert. Deze informatie kun je filteren op bijvoorbeeld een bepaalde zoekopdracht, pagina, land, apparaat en zoektype.

Externe links naar je website

Een vermelding van jouw weblink op andere websites helpen je aan een hogere SEO waarde én zorgen logischerwijs voor meer bezoekersverkeer. Binnen Google Search Console zie je welke pagina’s jouw weblink vermelden (via ‘interne links’) en met welke ‘anchortekst’ de weblink wordt aangeprezen (via ‘Hoe uw gegevens zijn gekoppeld’). Deze informatie geeft je inzichten om nieuwe links te verkrijgen. Immers hoe meer, hoe beter.

Google crawler & indexering

De Googlebot loopt dagelijks pagina’s na om de relevantie en kwaliteit van elke pagina te bepalen. Crawlen noemen ze dat, en de Googlebot wordt in dit geval een webcrawler genoemd. Het is handig om regelmatig te checken of er geen nieuwe 404-foutpagina’s (onvindbare pagina’s) zijn bijgekomen. Via ‘Crawlfouten’ kun je voor je desktop, smartphone of featurephone statistieken bekijken hoe de Googlebot jouw website scant en welke links doodlopen. Voorkom dit en zorg dat je deze opvangt of redirect (verwijst) naar een andere relevante pagina.

Via ‘Fetchen’ nodig je Google proactief uit om je website te crawlen, bijvoorbeeld wanneer je nieuwe pagina’s online hebt gezet die je snel wilt laten opnemen in de index.

De sitemap weergeeft precies welke pagina’s bekeken en geïndexeerd mogen worden. Check deze regelmatig, Google geeft hier gratis verbetersuggesties zodat je betere scores in de zoekmachine behaalt.

Hoeveel pagina’s heb je in Google

Onder het kopje ‘Indexeringsstatus’ wordt weergegeven hoeveel pagina’s er het afgelopen jaar geïndexeerd zijn. Zitten hier grote verschillen in of heb je veel meer pagina’s die geïndexeerd moeten worden? Zo ja, dan is het handig om te kijken of Google daadwerkelijk makkelijk bij je pagina’s kan komen of dat deze pagina’s zijn uitgesloten voor indexering bestand. Hoe meer, hoe beter.

5 SEO tips om je zoekmachine ranking te verhogen

Met het gratis hulpprogramma van Google monitor je de prestaties van je website en ontvang je verbetersuggesties om jouw zoekmachine ranking te verhogen. Dit doe je door de zoekopmaak te optimaliseren en op basis van een zoekanalyse verbeter je jouw trefwoorden. Ook geeft Seach Console inzicht in welke websites doorverwijzen naar jouw websites, hoe deze door Google geïndexeerd worden en welke paginalinks zijn broken? Met deze handvatten helpen we je op weg naar een goede SEO ranking met Google Search Console. Onze SEO specialisten werken hier iedere dag mee dus mochten er vragen zijn, staan ze voor je klaar.

Neem vandaag nog contact met ons op

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen