Magento eindelijk Leader

Binnen Gartner’s Magic Quadrant for Digital Commerce

Met de groei van de online business stijgt ook het aantal aanbieders van e-commerce platformen. Reden voor twee gerenommeerde Amerikaanse onderzoekbureaus om het kaf van het koren te scheiden. Zowel Forrester als Gartner rangschikken Magento in de bovenste regionen van het e-commerce landschap. Magento wordt in het jaarlijkse Forrester Wave rapport een ‘strong performer’ genoemd, de collega’s van Gartner roepen Magento uit tot ‘leader’ binnen het ‘Magic Quadrant for Digital Commerce’.

 

 

De evolutie naar een sterke omnichannelstrategie blijkt voor organisaties steeds meer een belangrijke drijfveer voor de keus van een e-commerce platform. Web, mobiel, social media en winkel groeien naar elkaar toe, concludeert marktonderzoekbureau Forrester in het onafhankelijke onderzoek naar de 13 grootste platforms voor e-commerce in B2C en B2B. Belangrijke conclusies uit het rapport:

  • De mogelijkheden om het aanbod voor consumenten te personaliseren winnen terrein
  • Bedrijven hechten meer waarde aan data om het consumentengedrag online vergaand te analyseren
  • Verder willen bedrijven een flexibel platform dat een korte time-to-market ondersteunt

 

In het onderzoek schaalt Forrester Magento 2 in onder de ‘strong performers’ in B2C. Forrester noemt Magento 2 ‘a step forward in performance capability’. Ook het verbeterde licentiemodel oogt applaus.

 

Gartner: Magento ‘leader’

Onderzoeks- en adviesbureau Gartner zette 21 providers van e-commerce platformen naast elkaar. Het bureau beschouwt het flexibele Magento platform in het onderzoek als ‘leader’. Gartner heeft daarbij vooral gekeken naar de Magento Enterprise Edition, de commerciële (betaalde) variant van Magento die zich vooral leent voor grootschalige B2B-toepassingen. Pluspunten volgens Gartner zijn:

 

  • De vergaande mogelijkheden om het platform te customizen
  • Het flexibele prijsmodel in combinatie met scherpe licentiekosten
  • De snelle implementatie van verbeteringen

 

‘Incredible validation of our vision’

Mark Lavelle, CEO Magento Commerce: ‘It is a great honor to be recognized as a leader in the Gartner Magic Quadrant, which is one of the most influential reports in enterprise commerce. This is an incredible validation of our vision and the undeniable power that an open commerce platform combined with a global and interconnected community can deliver to retailers and brands of all sizes.’

 

Magento: Grote voetafdruk in B2B e-commerce

In inmiddels 40% van de Enterprise implementaties valt de keus op Magento. Daarmee heeft het platform al een grote voetafdruk in B2B e-commerce. De verwachting is dat die betekenis door de focus op B2B verder zal toenemen. De 260.000 Magento platformen wereldwijd zijn goed voor een omzet van 100 miljard dollar per jaar. In 2020 moet dit bedrag zijn toegenomen naar 224 miljard dollar. Meer dan 3.500 Magento gebruikers draaien op de Magento Enterprise editie.

 

‘Open, flexibel en schaalbaar’

Henk Mensinga, B2B e-commerce expert bij Youwe: ‘De conclusies van Forrester en Gartner bevestigen de positie van Magento in de markt en de visie richting de toekomst. Grote merken als Canon en Gazelle bouwen hun user experience op het open, flexibel en schaalbare platform en het grote ecosysteem van de Magento Commerce Suite. Ook is Magento bij uitstek geschikt voor de transformatie van B2B naar B2B2C of D2C.’

Op je gemak beide rapporten nalezen? Dat kan!