Een succesvol webproject

Youwe geeft je 24 tips

Het zal je te wachten staan: een nieuw webproject. En of je nu een groot of een klein budget hebt, een eenvoudig redesign van je bestaande site nodig hebt of een compleet nieuw platform wilt laten bouwen, de tegeltjes wijsheid ‘bezint eer ge begint’ gaat hier zeker op. Maar wat nu als je geen ervaring hebt? Of wat als het vijf jaar geleden is dat je aan zo’n project hebt gewerkt? Waar ga je dan beginnen? En eerder nog: waar moet je je überhaupt op bezinnen? 

 

Een nieuw webproject starten doe je niet zomaar

De ervaring leert dat veel organisaties gewoon iemand aanwijzen van de afdeling communicatie die het project er ‘even’ bij gaat doen. Of er wordt een stuurgroep samengesteld die bestaat uit een manager, iemand van de afdeling marketing en de stille jongen van de afdeling ICT. Samen mogen zij vervolgens uitzoeken wat er nodig is om een dergelijk project te laten slagen. Voorbereidingen lopen uiteen van enorme boekwerken die gemaakt zijn door externe adviseurs (en waar verder niemand in de stuurgroep iets van begrijpt) tot helemaal geen voorbereiding.

Ondanks dat het fenomeen ‘websites’ in 2018 alweer 25 jaar bestaat, blijkt dat veel bedrijven en instellingen nog steeds geen idee hebben waar rekening mee gehouden moet worden bij het starten van een nieuw internetproject. Budgetten worden gereserveerd zonder duidelijke wens. Een duidelijk doel ontbreekt eveneens en men heeft geen inzicht in het verleden. Voor iedereen die zich hierin herkent is dit blog bedoeld: een puntsgewijs overzicht van 24 tips voor een succesvol webproject. Van Youwe voor jou, gratis en voor niets.

De 24 tips van Youwe voor een succesvol webproject

 

Veiligheid

#1. Laat je allereerst goed voorlichten over de risico’s en de verplichtingen ten aanzien van  de wetgeving rondom het exploiteren van een webproject. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de website DigiToegankelijk of de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

#2. Om te voorkomen dat de gegevens van je klanten of gebruikers worden gestolen, moet je ervoor zorgen dat je site up-to-date blijft en beveiligd is tegen hackers. Je kunt hiervoor een contract afsluiten met een gerenommeerde partij.

#3. Spreek met je redactieleden duidelijke gedragsregels af. Post-its met wachtwoorden op het beeldscherm? Not done! Bespreek daarnaast ook hoe je omgaat met het aanpassen van wachtwoorden en het delen van inloggegevens.

#4. Gebruik een SSL certificaat op je server, het is tenslotte 2017.

 

Opensource

#5. Zorg dat je begrijpt wat een opensource systeem is en wat het vooral níet is. Een CMS als Drupal is een systeem dat geprogrammeerd en geoptimaliseerd is door duizenden mensen. Duizenden bugs zijn gefixt en vrijwilligers hebben er duizenden uren aan gewerkt. Dit krijg je gratis, je investeert dus om met die basis aan de slag te gaan. Begrijp echter wel dat er fouten en beperkingen in de software kunnen zitten. In het slechtste geval zul je moeten betalen om dit te herstellen.

#6. Je wilt vrij zijn, dus kies een opensource systeem. Open standaarden zorgen voor flexibiliteit op het gebied van leveranciers en hosting. Dat wil je. Zeker wanneer je op den duur onverhoopt ontevreden bent over je leverancier.

#7. Kies een opensource systeem omdat je het wiel niet opnieuw wilt uitvinden. Steek alleen budget in zaken die uniek zijn binnen je systeem. Gebruik verder de standaard componenten om tot een solide basis te komen.

#8. Kies een opensource systeem omdat je de beveiliging up-to-date wilt hebben. Gebruik de kennis van duizenden ontwikkelaars in de community die ervoor zorgt dat security-lekken direct worden gedicht.

#9. Kies een opensource systeem omdat je mee wilt doen aan de laatste ontwikkelingen. De community staat nooit stil en is altijd op zoek naar snellere, betere en slimmere software.

#10. Kies een opensource systeem omdat het maatschappelijk verantwoord is. Investeringen in oplossingen helpen andere partijen immers ook weer verder.

#11. ‘Meten is weten’ en dat geldt zeker ook voor een website. Verzamel daarom feedback en pak de belangrijke actiepunten zo snel mogelijk op. Je kunt je hier vanzelfsprekend het beste over laten voorlichten door experts. Ook dat is een vak.

#12. Maak goede afspraken over de verwachtingen omtrent de support. Wees realistisch. Is 24/7 support echt nodig? Houd het daarnaast ook menselijk. ITIL en DAPS zo dik als telefoonboeken (weet iemand nog wat dat zijn?) vol met procedures vormen niet altijd de oplossing.

 

Samenwerking

#13. Praat met de projectleider, de eventuele Scrum Master maar ook vooral met de developers voordat je een handtekening onder een contract zet. Zoek naar een klik. Niet iedere leverancier zal geschikt zijn voor iedere klant.

#14. Realiseer je vooraf dat alle details in een webproject vastleggen enorm complex is. Zorg daarom voor voldoende budget om dat uit te besteden of beter nog: werk Agile.

#15. Zorg dat er één persoon binnen de organisatie het recht krijgt om besluiten te nemen over specificaties. Dit zorgt voor een effectief proces.

#16. Vertrouw op het advies van de experts. Ga er maar vanuit dat zij beter kunnen inschatten wat er nodig is en wat hoofd-en randzaken zijn. Het is hun werk. Kritisch zijn is iets anders.

 

Bugs

#17. Raar maar waar: een website is nooit af en bevat altijd bugs. Dit is niet erg. Sterker nog, zolang een bug niet blokkerend is voor je doelstellingen en er een work around is, moet je je afvragen of het financieel interessant is om zo’n bug te laten oplossen door het development team.

#18. Is een bug een bug als deze niet gevonden wordt? En wiens ‘schuld’ is een bug? Wie betaalt de kosten voor het oplossen van een bug? Bespreek dit soort zaken vooraf met de leverancier, dat voorkomt problemen.

#19. Zorg dat je tijd inruimt voor het uitvoeren van tests en zorg dat je tools installeert waarmee je eenvoudig screenshots kunt maken om zaken te verhelderen voor de developers. Dit maakt het proces een stuk efficiënter.

#20. Kies een partij die werkt met tools om het project te managen. JIRA en Confluence zijn hier goede voorbeelden van. Voorkom oneindige lijsten in Excel en heen weer ge-email.

 

Kosten

#21. De kosten van een webproject zijn niet eenmalig. Neem daarom in je begroting mee dat de site ook gehost moet worden (ga uit van minimaal 3 jaar) en dat er een onderhoudscontract nodig is waarmee de minimale security updates worden uitgevoerd. Zorg ook dat er na de oplevering ruimte is voor een vervolg, zowel op financieel als planmatig gebied.

#22. Een webproject is met weinig andere investeringen te vergelijken. Benader het daarom ook anders. De ervaring leert dat open zijn over het beschikbare budget je verder brengt dan het proberen om een fixed price afspraak te maken met een leverancier. Je kunt ervan uitgaan dat een gerenommeerde leverancier altijd probeert om het optimale resultaat uit het beschikbare budget te halen.

#23. Bedenk vooraf wat het webproject moet opbrengen. Wanneer is het geslaagd en is dat in verhouding met het budget? Kortom: bepaal je KPI’s.

#24. Kies voor opensource. Closed source is risicovol en duur. Je zit vaak vast aan je leverancier en er zal snel maatwerk nodig zijn.

HEB JIJ EEN VRAAG VOOR ARJAN VAN DER POL, ONZE DRUPAL CMS EXPERT?

arjan

Ben je benieuwd naar de volgende 24 tips?

Bel Arjan, eBusiness Manager bij Youwe, op telefoonnummer 010 466 86 38. Uiteraard kun je ook met al je vragen over webprojecten bij hem terecht.