eCommerce Ecosysteem vs. eCommerce systeem

En de kritische factoren voor een eCommerce ecosysteem

De manier waarop organisaties (online) opereren is fundamenteel en in rap tempo veranderd. De toename van gespecialiseerde, betaalbare en web-gebaseerde oplossingen, zoals Magento zorgen ervoor dat etailers over gereedschap beschikken om kritieke uitdagingen op te lossen. Uitdagingen die voorheen alleen door kapitaalkrachtigere spelers aangegaan werden.

“Daar bestaat een module voor”, staat synoniem voor het module-concept waardoor groeiende etailers slank, efficiënt en in staat zijn zich primair op hun core te focussen. Dit in schril contrast met de gecentraliseerde en logge systemen uit de begin jaren ’90 waar aanpassingen veel tijd en budget vereisten.

 

Magento ecosysteem…

Vandaag de dag is het beeld anders: Magento merchants kunnen uit tienduizenden modulaire applicaties kiezen die hen de flexibiliteit geven om de juiste toepassing voor iedere primaire functie te implementeren. De spil van deze strategie is de Magento Marketplace (Magento Connect) die alle organisaties in staat stelt om eenvoudig en betaalbaar uitbreidingen op Magento te ontdekken, evalueren en implementeren.

De theorie achter het ecosysteem is eigenlijk simpel: Je kiest de juiste toepassingen die het beste bij je bedrijf, bedrijfsfase, behoeften en het budget passen. Startende organisaties hebben daarmee een vliegende start en organisaties die al online opereren kunnen snel doorpakken en stabiel doorontwikkelen. Men kiest de applicaties die het beste aansluiten en/of die acute problemen oplossen: deze zorgen direct (time-to-market) voor aanzienlijke productiviteitswinst en het oplossen van een specifiek probleem voor een groeiende organisatie.

 

…versus maatwerk

Hoe anders is het voor de merchant die gekozen heeft voor een maatwerk eCommerce platform of voor een van de non-ecosysteem eCommerce pakketten als SANA, Hybris, Demandware of Intershop. Die kan wéér aankloppen bij zijn partner of in het slechtste geval: alleen bij de producent van de software. Waar hij ongetwijfeld een tijd kan wachten op een op maat gemaakte (en kostbare) oplossing.

 

Magento ERP Connector: Waarom kiezen organisaties hiervoor?

Té ver modulair uitbouwen van het eCommerce platform kan, in de vorm van onderhoud van meerdere applicaties, een aanzienlijke druk leggen op de operatie van etailers. Terwijl het ecosysteem juist werd ontworpen om flexibiliteit te bieden aan eCommerce organisaties.

Daarom is het raadzaam om vroeg of laat, het ERP in de eCommerce omgeving te integreren om te voorkomen dat de volgende problemen zich voor gaan doen:

  • Meerdere Product Data Stores
  • Informatie duplicatie
  • Verschillen in data
  • Dubbele handelingen

 

Kritische succesfactoren voor een eCommerce ecosysteem

Het centraal runnen van een eCommerce shop vanuit het ERP is de manier om alle functionaliteiten efficiënt samen te laten werken en maakt het onderhouden en uitvoeren voor het hele team een stuk eenvoudiger, efficiënter en leuker. Om het systeem te onderhouden in een coherent proces is het volgende noodzakelijk:

  • Logisch Product Information Management (PIM): productinformatie beheren wordt eenvoudiger met een PIM: de stamdata wordt via een integratie uitgewisseld met het ERP. Het ERP is tevens de centrale bron (single source of truth) waar de prijzen, voorraad, beschrijvingen en nieuwe producten beschikbaar komen en worden doorgezet naar verkoopkanalen – Dubbele data invoer is verleden tijd.
  • Totaal inzicht in je klanten: Doordat alle transacties, orderverwerking en marketing in één systeem plaatsvindt – krijg je een compleet beeld van de klantrelatie. Dit inzicht stelt je in staat om effectiever te communiceren en de juiste producten te leveren.
  • Financiële Inzichten: Alle transacties tussen klanten en leveranciers worden onmiddellijk bijgewerkt in een accounts systeem, zodat je real-time toegang hebt tot rapporten, winstgevendheid en klant inzichten.

 

Enerzijds heb je met een eCommerce ecosysteem snel de beschikking over veel gevraagde of juist niche functionaliteiten, anderzijds biedt een platform als Magento een volledig volwassen toolset als basis voor online ambities en succes. De combinatie van een rigide basis die flexibel met je meebuigt geeft je voorsprong op de concurrentie.

 

Conclusie

Het werken met een ecosysteem geeft, mits gecontroleerd opgezet, de etailer veel voordeel én voorsprong, op traditionele closed source en vendor locked eCommerce oplossingen, door:

Webinar: Meld je aan!

Background quotes

05
01
- uur
Nog 0 plaatsen beschikbaar

Webinar Magento 2

Realiseer een succesvolle onboarding met marketing automation. In deze web.. lees meer

Details

Lees meer over:

Magento eCommerce

B2B

B2C

Neem vandaag nog contact met ons op.