B2B in 2020? 8 geboden voor B2B eCommerce succes

 

Het cliché kennen we allemaal, en toch noemen we het maar weer eens: de opkomst van internet en nieuwe technieken hebben de wereld van eCommerce de laatste jaren drastisch veranderen. En het blijft veranderen. Klanten stellen steeds vaker steeds meer eisen omdat het verwachtingspatroon steeds hoger zit. Beschik je niet over relevante informatie? De concurrent vast wel. Het geheim van succes? Verwen je klanten! Zie hier 8 geboden als basis voor online succes, nu en in 2020.

 

  1. Het recht van de snelste

Performance is winst. Uw website moet in B2B land optimaal ingericht zijn op snelheid. Trage webshops worden gemeden door klanten, lager gerankt door Google en resulteren in een lagere klantretentie.

  1. ‘Weet ik niet’ kan niet meer

B2B klanten verwachten hoge kwaliteit productinformatie. Een website met alleen een productnaam en omschrijving kan in deze tijd echt niet meer. Correcte productkenmerken, specificaties, toepassingen en natuurlijk kwalitatief beeldmateriaal. Materiaal dat uw klant weer voor zijn klant kan gebruiken.

  1. Keteninformatie = macht

Hoeveel inzicht heeft u in de voorraad van uw leveranciers? En deelt u deze informatie met uw klant? B2B klanten willen zekerheid, kunt u ze online exact aangeven wanneer ze wat kunnen verwachten, dan zullen uw klanten dat belonen met bestellingen.

  1. Werkvloer is ingericht op E-commerce

E-commerce is geen eiland, maar een centraal kanaal dat uw hele organisatie moet gebruiken om klanten beter en efficiënter te kunnen bedienen. Een simpel antwoord als “Kijk maar op de website”, is simpelweg niet meer voldoende.

  1. Juiste informatie op het juiste moment.

Veel informatie maakt complex. Door goed te weten welke informatie uw klant wanneer verwacht, kunt u de relevante informatie alleen tonen wanneer dat nodig is. Dit verhoogt de usability van de website waardoor uw klanten een plezierige gebruikerservaring krijgen.

  1. Marketing automation.

Wist u dat wij kunnen herkennen welke organisatie op uw website komt, zelf nog voordat deze zichzelf heeft kenbaar gemaakt? Zonder in conflict te komen met de privacy wetgeving. Denkt u zich eens in welke marketing power u hiermee in huis heeft. Zeker wanneer we deze data combineren met databases die exact weten welke persoon voor uw dienstverlening relevant is.

  1. Ontzorg uw klant.

Hoe meer werk u uw klant uit handen kunt nemen via het online kanaal, hoe trouwer uw klant zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch aanbieden van productinformatie voor zijn interne systemen of digitale facturatie, zodat hij die geautomatiseerd kan verwerken.

  1. Uw klant verwacht multichannel.

Alleen online de juiste informatie is passé, klanten verwachten op iedere locatie via iedere medium dezelfde dienstverlening. Een slimme multichannel strategie zorgt ervoor dat u meer klanten vangt.