PIM software: nut of noodzaak?

ECommerce Multi-, cross- of omni-channel strategie: de basis voor een goed eCommerce systeem begint bij een goed ingericht PIM systeem.

Dat eCommerce de afgelopen 2 decennia een enorme vlucht heeft genomen moge duidelijk zijn. Waar een organisatie in eerste instantie haar traditionele offline verkooppunten voorzichtig verlengde met een online outlet is de wereld inmiddels verworden tot een global marketplace waar innovatie key is om als organisatie online bestaansrecht te hebben. Niet in de laatste plaats omdat de hoeveelheid (product)data evenredig aan de exponentiële groei van online consumptie tot ongekende hoogte is gegroeid. Met alle product management, -marketing en -sales uitdagingen van dien.

 

Een goed eCommerce systeem anno nu

Om als eCommerce organisatie ook in de toekomst online succesvol in haar multi-, cross- of omni-channel strategie te kunnen blijven is het dan ook tijd voor een volgende stap. De vraag is alleen: welke stap? Het antwoord: de basis voor een goed eCommerce systeem anno nu begint bij een goed ingericht PIM systeem. Een PIM (Product Information Management) syteem is een onmisbaar instrument in het online verkoopproces. Dit omdat het, simpel gezegd, dé centrale omgeving voor alle product- en marketing informatie vormt.

Meer specifiek is een PIM binnen een B2B of B2C organisatie de spil tussen enerzijds de ERP-, WMS-, OMS-, HRM- en anderzijds haar eCommerce/CMS platformen. Een goed ingericht PIM zorgt er bijvoorbeeld voor dat alle beschikbare digitale data (folders, afbeeldingen, video, audio, office bestanden, PDF’s, etc.) op één plek samenkomen, vervolgens gekoppeld kunnen worden aan producten en/of productgroepen en aansluitend vanuit 1 bron (het PIM systeem) alle relevante informatie naar onder meer de marketing– en saleskanalen kan worden gebracht. Naast volledige controle in het hele proces, leidt dit tot optimale efficiency en daarmee verkorting van de time-to-market.

 

PIM in vogelvlucht

In onderstaande video wordt door Akeneo op laagdrempelige wijze uitgelegd wat een PIM inhoudt.

 

PIM toepassingen

Enkele gangbare toepassingen van een PIM zoals Youwe deze in de praktijk tegenkomt:

  • Product Information Management (PIM): Beheer van high-volume en multi-channel productinformatie beheer van productspecifieke attributen binnen een “connect anything” architectuur;
  • Web Content Management Platform: Multi-channel publishing voor desktop, mobile en print;
  • Digital Asset Management Platform: Volledig media warehouse voor beheer van alle digitale assets en metadata;
  • Multi-Channel-Publishing & Web-to-Print Platform: Hoogwaardige web-to-print (o.a. PDF), variable data printing (VDP) en geautomatiseerde database publicatie. Publish Once & Use Anywhere!

Meer over Product Informatie Management:

Webinar: Meld je aan!

Neem vandaag nog contact met ons op.

Welk pakket past het beste bij je organisatie?

PIMCore Zwart
Akeneo zwart

PRODUCT INFORMATIE MANAGEMENT DEMO