CMS 2.0.: Omnichannel customer experience 

Roadmap naar een slimme omnichannel cms strategie

Omnichannel is koning en customer experience het kroonjuweel. Wat betekent dat voor de buyer journey anno vandaag? En hoe speel je als organisatie in op die ontdekkingsreis en beïnvloed je dit tot uiteindelijk de aankoop? Wat betekent dit voor de wijze waarop conversiepunten geïntegreerd worden in de totale klantbeleving? Vragen waar menig ondernemer mee worstelt, omnichannel is niet alleen een buzzwoord, maar een strategie gedoemd om relevant te blijven.

 

Het kostte het internet 75 jaar om 50 miljoen mensen te bereiken. Facebook deed er nog maar 3.5 jaar over. Merken kunnen niet meer ‘megafoon-style’ communiceren met hun publiek. Organisaties transformeren naar conversation companies, marketeers gaan als conversation managers het gesprek met hun doelgroep aan om aangesloten te blijven. Omnichannel werkt niet één of twee, maar alle kanten op.

 

1. Personalisatie

Shoppers verwachten tegenwoordig waardering van merken. Het personaliseren van berichten, met name in email marketing, is een voorbeeld om 1-op-1 interactie te realiseren, zonder handmatige inspanning. Segmenteer niet alleen op basis van categorieën of demografische gegevens, maar verhef klantgedrag tot hoogste waarde in iedere ‘persoonlijke campagne.’

 

2. Automatisering

De huidige generatie shoppers zijn 24/7 online. Al die interacties vormen een schat aan data! Maak hier dankbaar gebruik van: automatiseer je marketing-acties, met name rondom orders en registraties, om je klanten “warm” te houden. Denk dus aan e-mails die hen eraan herinnert nog even te kijken naar een speciale aanbieding, of om nog een review achter te laten.

 

3. Content

Content marketing is een laagdrempelige vorm van adverteren. Het is niet eenvoudig om vandaag de dag op te vallen tussen de enorme hoeveelheden verse content, maar als je het goed doet kun je rekenen op sociale goedkeuring van de doelgroep. Ook ontstaan er veel betaalde mogelijkheden om waardevolle content bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen.

Maar pas op: de kunst is niet je product in je content weg te zetten, maar een probleem te verkopen- geef je doelgroep een reden om je product aan te schaffen.

 

4. Social

Natuurlijk gaan content marketing en social media marketing hand-in-hand, maar social geeft klanten nóg meer handvaten om hun stem te laten horen. De succesvolste merken op social media zijn de merken die begrijpen waar hun klanten over praten, zoals trending topics en events. Op social media verkoop je ook geen producten – je verkoopt engagement.

 

5. Analytics

Track alles, en analyseer alles. De data die je hebt verzameld over je klanten – wie ze zijn en wat ze doen – is er niet om te laten liggen. Breng alles op één plaats en bekijk waar je kansen liggen. Maak op basis hiervan sterkere customer journeys, wat indirect leidt tot meer omzet voor je winkel.

 

Een slimme CMS oplossing ondersteunt de tranformatie naar een omnichannel conversation company. Zo levert Pimcore producten, persona’s, content, sociale interacties en digital assets in één geïntegreerde CMS suite, die gebouwd is om alle devices en kanalen te ondersteunen. Bekijk hier hoe dat werkt!

Neem vandaag nog contact met ons op.