Wat is Artificial Intelligence?

En waarom AI belangrijk is voor jouw organisatie

Artificial Intelligence (AI) of op zijn Nederlands kunstmatige intelligentie is een term die jij waarschijnlijk ook al voorbij hebt horen komen. AI maakt het mogelijk dat machines leren van hun ervaringen, zich aanpassen aan nieuwe input en mensachtige taken uitvoeren. De meeste AI-voorbeelden die jij waarschijnlijk kent zijn: Siri van de iPhone, Deep Blue van IBM of zelfrijdende auto’s. In dit artikel leggen wij uit wat Artificial Intelligence is en wat jij er mee kunt, want dat is een hoop meer dan de voorbeelden hierboven. 

Wat is AI?

AI is een wetenschappelijk vakgebied waarin het draait om de menselijke manier van handelen en denken na te laten bootsen door computerprogramma’s. Tegenwoordig is AI een echte hype, maar het is niet iets wat ontstaan is in de laatste jaren. Artificial Intelligence ontstond al in de eerste helft van de 20e eeuw. Toen werd aan de hand van sciencefiction de wereld vertrouwd met het concept van kunstmatig intelligente robots. Zo begon het allemaal met de harteloze “Tin-man” van de Wizard of Oz. In de jaren vijftig was er een generatie wetenschappers, wiskundigen en filosofen die zich bezighielden met het concept kunstmatige intelligentie. Eén van die mensen was Alan Turing, een jonge Britse psycholoog die de wiskundige mogelijkheid van kunstmatige intelligentie verkende. Turing suggereerde dat mensen beschikbare informatie als reden gebruiken om problemen op te lossen en beslissingen te nemen, dus waarom kunnen machines niet hetzelfde doen? Dit was het logische kader van zijn paper uit 1950, Computing Machinery and Intelligence, waarin hij besprak hoe je intelligente machines kon bouwen en hoe je hun intelligentie kon testen.

In de afgelopen tijd is Artificial Intelligence steeds populairder geworden, omdat computers steeds meer informatie kunnen opslaan waardoor het sneller, goedkoper en toegankelijker wordt. Daarnaast leven wij nu in het tijdperk van ‘big data’, een tijdperk waarin wij de capaciteit hebben om enorme hoeveelheden informatie te verzamelen die te omslachtig zijn voor een persoon om te verwerken. Deze data wordt steeds meer als een strategische resource gezien waarbij toepassingen van AI in marketing, finance en healthcare al behoorlijke succesvol zijn geweest en zullen alleen nog maar succesvoller worden.

Waarom is AI belangrijk voor jouw organisatie?

  • AI zorgt voor een concurrentievoordeel, want Artificial Intelligence haalt het maximale uit jouw data. De antwoorden zitten in jouw data; alleen moet je AI toepassen om ze eruit te krijgen. Omdat de rol van data nu belangrijker is dan ooit tevoren, kan het een concurrentievoordeel opleveren. Indien jouw bedrijf over de beste data beschikt in een competitieve sector, zal jij winnen, zelfs als iedereen dezelfde technieken toepast.
  • Artificial Intelligence automatiseert het leerproces en zorgt voor de ontdekking van nieuwe patronen. AI voert frequente, grootschalige, geautomatiseerde taken betrouwbaar en moeiteloos uit. Voor dit soort automatisering is menselijke intuïtie en ervaring nog steeds essentieel om het systeem in te stellen en de juiste vragen te stellen.
  • AI zorgt voor extra intelligentie. Bestaande producten die jij nu al gebruikt of besluiten die jij nu moet nemen, kunnen met AI worden verbeterd. Zo maakt Siri het zoekproces gemakkelijker de iPhone, maken ChatBots het leven voor callcenters gemakkelijker en kan een diagnose door een arts worden ondersteunt metkunstmatige intelligentie.
  • Kunstmatige intelligentie is een skill. AI vindt structuur en regelmatigheden in gegevens zodat het algoritme een vaardigheid aanleert: het algoritme kan zaken gaan voorspellen of groepen classificeren. Dus net zoals het algoritme zichzelf kan leren schaken, kan het zichzelf leren welk product het volgende online wordt aanbevolen. En indien de omstandigheden veranderen, moet ook het model zich aan kunnen passen.
  • AI kan een enorm nauwkeurige voorspelling realiseren. AI-technieken kunnen nu worden gebruikt om kanker te vinden op MRI’s met dezelfde nauwkeurigheid als hoogopgeleide radiologen en beslissingen over optimale prijzen kunnen nu nog beter worden gemaakt door rekening te houden met de miljoenen transacties en klantgedrag uit het verleden.

Wil jij meer weten over Artificial Intelligence?

Er bestaan veel verschillende Artificial Intelligence modellen die jouw organisatie kunnen helpen. Bijvoorbeeld de Demand Forecaster. Deze oplossing geeft jou inzicht in welke drivers de vraag bepalen, welke vraag jij kunt verwachten op dagniveau en aan welke knoppen jij kunt draaien om de klantvraag te beïnvloeden. Dit resulteert in een effectievere en meer pro-actieve bedrijfsvoering. Wil jij meer weten over deze AI-oplossing? Download dan hier de brochure over de Demand Forecaster.

Over de auteur

Arian Oosthoek - Artificial intelligence
Linkedin button - Youwe
Arian Oosthoek is mede- oprichter van E-Tail Genius. Arian houdt zich dagelijks bezig met het vinden van interessante AI toepassingen voor retailers en wholesalers. Hij zal dieper ingaan op de verschillende toepassingen en key learnings.”

Arian Oosthoek
Co Founder bij E-tail Genius

Direct contact met een AI specialist: