Zo verhoog je met Dynamic pricing jouw omzet

De Artificial Intelligence oplossing Dynamic pricing is hiervoor dé tool

Het bedrijfsleven is de afgelopen tijd flink veranderd. Dit komt met name doordat er steeds meer handige software en tools worden ontwikkeld die jouw baan een stuk makkelijker maken. Zo is ook Artificial Intelligence zo’n ontwikkeling die wij nu al niet meer uit het bedrijfsleven weg kunnen denken. AI kan jouw organisatie op veel verschillende vlakken helpen en ook kan AI jouw organisatie grote voordelen opleveren. Zo kan de Artificial Intelligence oplossing Dynamic pricing jouw organisatie een hogere omzet en een hogere winstmarge bezorgen. Hoe dit te werk gaat? Dat lees je hier.

Case Amazon

Laten we eerst is gaan kijken naar hoe Dynamic pricing werkt in de praktijk. Grote organisaties zoals Amazon, Alibaba Group, Facebook, Microsoft, Twitter en YouTube produceren per minuut gigantische hoeveelheden data. Zij hebben de capaciteit om deze hoeveelheden data om te zetten in waardevolle informatie. Dit is een groot concurrentievoordeel ten opzichte van traditionele partijen. Een goed voorbeeld van een toepassing waarin algoritmes het beter doen dan mensen, is het bepalen van prijzen van producten oftewel de oplossing Dynamic pricing. Zo maakt Amazon gebruik van Dynamic pricing. Als zij dan bijvoorbeeld ook een magnetron willen verkopen, wordt de prijs van dezelfde magnetron per dag meerdere keren veranderd. Zo ziet de koper ’s ochtends een andere prijs dan ’s avonds. Dit principe heet dus Dynamic- of Algorithmic pricing. Wanneer bij het tweede bezoek de prijs iets lager ligt dan het eerste bezoek is de koper sneller geneigd om het product te kopen. Maar dit werkt ook andersom. Zo worden vliegtickets vaak bij elk bezoek aan de website duurder. Hierdoor besluiten de bezoekers sneller om de tickets te kopen, aangezien het anders alleen maar meer kost.

Wil jij weten wat Dynamic pricing nog meer voor jou kan betekenen? Download dan nu de brochure over deze Artificial Intelligence oplossing.

Dynamic pricing

Maar hoe werkt dat dan? Dynamic pricing is een wiskundige formule, waarbij een bepaalde prijs wordt berekend op basis van verschillende inputvariabelen. Zo kunnen aan de wiskundige formule ook variabelen worden toegevoegd zoals seizoen, land en klantprofielen en hierdoor wordt de prijs van de producten ook aangepast naar de grote van de vraag. Zo wordt Dynamic pricing vaak gebruikt om de optimale prijs voor de meest toonaangevende producten (Key Value Products) te voorspellen om de totale orderwaarde in marge te laten groeien. Nu vraag jij je vast ook af wat Dynamic/Algorithmic pricing jou dan oplevert? De drie grootste voordelen van deze AI-oplossing zijn:

  • Hogere omzet
  • Hogere winstmarge
  • Hogere klantloyaliteit

Ben jij benieuwd of Dynamic pricing ook zinvol is voor jouw organisatie? Dat lees je hier.

Over de auteur

Linkedin button - Youwe
Arian Oosthoek is mede- oprichter van E-Tail Genius. Arian houdt zich dagelijks bezig met het vinden van interessante AI toepassingen voor retailers en wholesalers. Hij zal dieper ingaan op de verschillende toepassingen en key learnings.”

Arian Oosthoek
Co Founder bij E-tail Genius

BROCHURE – DYNAMIC PRICING 

Contact met een AI specialist: